Kursplan - Hälso- och välfärdsteknik samt förändringsarbete för det multiprofessionella teamet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAV006
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Hälso- och välfärdsteknik
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-02-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hälso- och välfärdsteknik: Vård i en föränderlig värld
ISBN: 9789144142326
Övrigt
Ytterligare litteratur i form av artiklar och rapporter tillkommer under kursens gång.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska bredda och fördjupa sin kunskap om hälso- och välfärdsteknik, dess utveckling, användning och villkor för implementering och tillämpning inom olika organisationer som bedriver hälso- och sjukvård samt vård och omsorg. Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sin kunskap om evidens, multiprofessionellt teamarbete och villkoren för förändringsarbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. värdera evidens avseende patienters, närståendes och vårdpersonals samspel med hälso- och välfärdsteknik vid vård, rehabilitering och habilitering
2. implementera och utvärdera hälso- och välfärdsteknik i samverkan med patient och närstående
3. reflektera över etiska dilemman och ställningstaganden vid implementering av hälso- och välfärdsteknik i hemmet utifrån patienters och närståendes behov och integritet
4. beskriva vård- och omsorgsorganisationers uppbyggnad och styrdokuments betydelse för implementering av hälso- och välfärdsteknik i förhållande till den specifika professionens ansvarsområde
5. reflektera över samverkan mellan professioner och organisationer vid implementering och utvärdering av hälso- och välfärdsteknik
6. planera och genomföra förändringsarbete inom den specifika professionens och det multiprofessionella teamets ansvarsområde för att leda, utveckla och utvärdera åtgärder
7. reflektera och identifiera behov av egen kompetensutveckling avseende hälso- och välfärdsteknik, professionellt förhållningssätt och förändringsarbete
Innehåll
Tillämpning av hälso- och välfärdsteknik ur ett användarperspektiv
Hälso- och välfärdsteknik: e-hälsa, hälsoinformatik, tekniska hjälpmedel och andra digitala verktyg
Individens aktivitet, självständighet/oberoende och delaktighet i vardagligt liv relaterat till hälso- och välfärdsteknik
Etiska ställningstaganden i samband med implementering och användning av hälso- och välfärdsteknik
Behov, behovsbedömning och utvärdering av hälso- och välfärdsteknik
Personcentrerat arbetssätt
Samverkan inom det multiprofessionella teamet och över organisationsgränser
Organisationers uppbyggnad och styrdokument avseende implementering av hälso- och välfärdsteknik
Förändrings-, utvecklings- och utvärderingsarbete
Evidens i förhållande till hälso- och välfärdsteknik
Ledarskap
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, medicinsk vetenskap, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande examen. Dessutom krävs Sv B/Sv3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3,0 hp, lärandemål 1, 2, 4. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, lärandemål 3, 7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, lärandemål 6. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
FSR1, Fältstudierapport 1,5 hp, lärandemål 5. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala