Kursplan - Implementering av hälso- och välfärdsteknik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAV005
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Hälso- och välfärdsteknik
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-02-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hälso- och välfärdsteknik: Vård i en föränderlig värld
ISBN: 9789144142326
Implementeringsboken: så inför du nytt som gör nytta
ISBN: 9789127461147
Implementering: teori och tillämpning inom hälso- och sjukvård
ISBN: 9789144066172
Övrigt
Övrig litteratur tillkommer under kursens gång
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om teorier och modeller och kunna tillämpa dessa vid implementeringsprocesser av hälso- och välfärdsteknik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. definiera och reflektera över begrepp, modeller och teorier för implementering av hälso- och välfärdsteknik
2. reflektera över evidensbegreppet och dess tillämpning i ett implementeringsperspektiv
3. sammanställa och analysera implementeringsforskning tillämpbar för hälso- och välfärdsteknik
4. diskutera vetenskapsteoretisk grund för implementering inom hälso- och sjukvård samt vård och omsorg
5. redogöra för design och utvärdering av implementering i praktisk tillämpning
6. reflektera över design och utfallsmått för implementering av hälso- och välfärdsteknik
7. planera, genomföra och utvärdera implementeringsprocesser av hälso- och välfärdsteknik
Innehåll
Implementeringsbegreppets innehåll och tillämpning
Processen för implementering
Kontextens betydelse för implementering
Användbar evidens vid implementering
Evidensbaserad praxis
Vertikala och horisontella handlingslogiker
Lärandet som en del i implementeringsprocessen
Patienternas/brukarnas och professionernas betydelse i implementeringsprocessen
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom arbetsterapi, folkhälsovetenskap, fysioterapi, medicinsk vetenskap, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande examen. Dessutom krävs Sv B/Sv3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 5,5 hp, lärandemål 1, 3, 5, 7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, lärandemål 2, 4, 6. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala