Kursplan - Företagsekonomisk forskning i praktiken
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
FOA330
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik
Fastställd
2020-06-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Varför vetenskap?: om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Köp i förväg!
ISBN: 9789144054759
Theories and perspectives in business administration
Köp i förväg!
ISBN: 9789144127088
Referenslitteratur
Kunskapssociologi: hur individen uppfattar och formar sin sociala verklighet
ISBN: 9146174354
Företagsekonomins rötter: några bidrag till en företagsekonomisk doktrinhistoria
ISBN: 91-44-42861-8
Artiklar
From a distance and generalizable to up close and grounded: Reclaiming a place for qualitative methods in international business research
42(5), 573-581.
Five Misunderstandings About Case-Study Research
12(2), 219-245.
Comparison of Quantitative and Qualitative Research Traditions: epistemological, theoretical, and methodological differences.
48(2), 311-325
From the editors: Common method variance in international business research.
41(2), 178-184
Construct validity in psychological tests
52(4), 281
Övrigt
Därutöver tillkommer i anslutning till kursen ytterligare texter, artiklar och material.
Samtliga studenter kommer att få välja en forskare som har fått ekonomipris i Nobels minne.
Under kursen gör studenten också självständigt val kursbok som tillkommer.
Syfte
Syftet med kursen är att fördjupa studenternas förståelse för företagsekonomi som vetenskapligt fält och som vetenskaplig praktik med koppling till tillämpning i organisationer och marknadssituationer. Kursen ska därmed beskriva olika vetenskapsfilosofiska ontologiska och epistemologiska utgångspunkter relevanta för fältet, samt ge studenten möjlighet att utveckla sin förståelse för hur företagsekonomisk vetenskap görs i praktiken (bl.a metod och analys) genom en fördjupad litteraturstudie med operationalisering av teorier och begrepp.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. definiera och använda centrala vetenskapsteoretiska begrepp samt kunna identifiera vetenskapsfilosofiska utgångspunkter i olika vetenskapliga arbeten
2. resonera på ett bildat sätt om olika vetenskapsfilosofiska utgångspunkters konsekvenser för metod och tillvägagångssätt rörande datainsamling och analys
3. utvärdera vetenskapliga källor/litteratur samt kunna resonera på ett bildat sätt om vetenskapligt förhållningsätt som kvalitetssäkring i forskning och företagsekonomisk praktik.
4. självständigt genomföra en fördjupad litteraturstudie inom ett eget valt område. Kunna identifiera centrala begrepp för operationalisering
Innehåll
Som vetenskapligt fält är Företagsekonomin relativt nytt. Det är också en vetenskap som hämtar teoretisk inspiration från en mängd olika håll och präglas därför av en mångfald av vetenskapliga perspektiv, metoder och angreppssätt. Kursen ger en överblick över dessa metodologier och tekniker samt visar hur de skiljer sig åt och kompletterar varandra i forskarnas strävan att förstå organisationers verksamhet ur olika perspektiv. Kursen ger en inblick i den företagsekonomiska forskningspraktiken och hur studier gjorda på vetenskaplig grund studier utgör en kvalitetssäkring i beslutsunderlag i organisationers verksamhet. Studenten genomför självständigt en fördjupad litteraturstudie inom ett eget valt område och problemformulering med avsikt att identifiera centrala aspekter och begrepp för vidare studier och operationalisering. Därvidlag förbereder kursen studenten på det större självständiga arbete som genomförs i samband med magisteruppsatsen.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 eller motsvarande
Examination
Seminarium och inlämningsuppgift (INL1), 7 hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (avser lärandemål 1-3)
Workshop och inlämningsuppgift (INL2), 5 hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (avser lärandemål 2 & 4)
Skriftlig inlämning (INL3) 3 hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (avser lärandemål 2-4)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Ges något av betygen A, B, C, D, E, F
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Överlappar med FOA320