Kursplan - Avancerad omvårdnad och vårdprocesser vid akuta sjukdomstillstånd
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
BMA212
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2019-12-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nursing the acutely ill adult: priorities in assessment and management
(Valda delar).
ISBN: 9781137465511
Intensivvård: avancerad omvårdnad och behandling
(Valda delar).
ISBN: 978-91-44-03771-4
Rosen's emergency medicine: concepts and clinical practice
(Valda delar).
ISBN: 9780323354790
Webbadresser
Emergency severity index (ESI): A triage tool for emergency department care (4th ed.)
URL: Länk
Samlat stöd för patientsäkerhet
URL: Länk
Triage och flödesprocesser på akutmottagningen: en systematisk litteraturöversikt
URL: Länk
Referenslitteratur
Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor
(Valda delar).
ISBN: 9789144095035
Medical-surgical nursing: assessment and management of clinical problems
ISBN: 9780323328524
Pharmacology for anaesthesia and intensive care
(Valda delar).
ISBN: 9781107657267
Medicintekniska produkter: grundläggande kunskap för vårdpersonal
ISBN: 9789147130610
Inledande omhändertagande av akut sjuka personer: en bok för sjuksköterskor
(Valda delar).
ISBN: 9789144090368
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska ytterligare fördjupa sina kunskaper om den enskilde patientens behov av avancerad omvårdnad, om intra- och interprofessionell samverkan och om vårdprocesser inom intrahospital akutsjukvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Identifiera och bedöma patientens komplexa omvårdnadssituation och planera åtgärder för denna som en del i det intra- och interprofessionella team inom intrahospital akutsjukvård
2. Redogöra för processer inom intrahospital akutsjukvård och utifrån dessa planera, leda och samordna omvårdnadsåtgärder
3. Självständigt bedöma, planera, initiera och utvärdera patientens omvårdnadsbehov i livets alla skeden utifrån helhetssyn och etiskt förhållningssätt inom intrahospital akutsjukvård
4. Reflektera över sitt omvårdnadsansvar som specialistsjuksköterska inom intrahospital akutsjukvård i samverkan med patient, närstående och myndigheter
5. Identifiera och analysera fysiologiska och patofysiologiska förlopp vid akuta symptom och tecken på ohälsa och relatera dessa till akut intrahospital omvårdnad
6. Analysera avancerade omvårdnadsåtgärder inom intrahospital akutsjukvård utifrån teoribildning och evidens
Innehåll
Vårdvetenskap
Vårdprocesser på akutmottagning och vid intermediär, pre- och postoperativ vård
Vårdvetenskaplig teoribildning och evidens med fokus på helhetsvård och etik
Akut vårdande ur ett patientperspektiv
Avancerad klinisk omvårdnad på akutmottagning och vid intermediär-, pre- och postoperativ vård
Professionellt förhållningssätt och självreflektion
Andra professioners och specialistsjuksköterskors kompetens- och ansvarsområden
Aktuella styrdokument
Medicin
Symptom, utredning och behandling vid akuta:
internmedicinska tillstånd
geriatriska tillstånd
pediatriska tillstånd
psykiatriska tillstånd och psykisk ohälsa
förgiftningar och intoxikationer
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen och kandidatexamen med huvudområdet vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Sv B/Sv 3 och En A/En 6.
Examination
HEM1, Hemtentamen, 5,5 hp, Lärandemål 2, 3, 4, 6. Betyg, Underkänd (U) eller Godkänd (G)
SIM1, Simulering, 1 hp, Lärandemål 1. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 1 hp, Lärandemål 5. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter BMA211