Kursplan - Processer, dokumentation och yrkesansvar i omvårdnad
Omfattning
10.5 hp
Kurskod
VAE306
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vårdvetenskap: vetenskapen om vårdandet : om det tidlösa i tiden
Sid 31-54, 67-68.
ISBN: 9789147106653
Pedagogik för sjuksköterskor: pedagogiska perspektiv och handledning i VFU
(s. 123-160, 195-223)
ISBN: 9789144151052
Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar
(s. 17-35, 46-75)
ISBN: 9789147126989
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
(s. 137-161, 301-315)
ISBN: 9789127131828 (inb.)
Artiklar
Mothers in same-sex relationships-Striving for equal parenthood: A grounded theory study
URL: Länk
The process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: A Model of Care.
URL: Länk
The meaning of culture in nursing at the end of life – an interview study with nurses in specialized palliative care.
Webbadresser
HSLF-FS 2016:40. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården
URL: Länk
Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, ICF
URL: Länk
Klassifikation av vårdåtgärder (KVÅ)
URL: Länk
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska 2024, Svensk Sjuksköterskeförening
URL: Länk
SFS 2008:355. Patientdatalagen
URL: Länk
SFS 2010:659. Patientsäkerhetslag
URL: Länk
SFS 2014: 821. Patientlagen
URL: Länk
SFS 2017:612 Lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
URL: Länk
Vårdhandboken för hälso- och sjukvård Bemötande i vård och omsorg, ett transkulturellt perspektiv
URL: Länk
Övrigt
I kursen tillkommer eventuellt även andra artiklar och bokkapitel i Pdf-form
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om vårdprocessens teori som grund för omvårdnadsprocessen med tillämpning i omvårdnadsdokumentation utifrån relevanta styrdokument. Kursen syftar också till att studenten ska kunna beskriva olika
dokumentationsmodeller och klassifikationssystem. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskap om sjuksköterskans yrkesansvar, ledarskap och pedagogiska funktion. Dessutom syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskap om hur kulturell
kompetens och sakligt språkbruk blir synligt i omvårdnadsdokumentation.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och reflektera över vårdprocessens, omvårdnadsprocessens och vårdrelationens teoretiska utgångspunkter, dess terminologi och metod
- reflektera över vårdrelationens betydelse i omvårdnadsprocessen, samt möjliga maktaspekter
- identifiera vad i omvårdnadsdokumentation som uttrycker kulturell kompetens i samverkan med patient, anhöriga och andra yrkesgrupper
- beskriva olika dokumentationsmodeller och klassifikationssystem och tillämpa personcentrerad omvårdnadsdokumentation utifrån relevanta styrdokument, så att krav på kvalitet, saklighet, struktur uppfylls för säker vård
- redogöra för sjuksköterskans yrkesansvar och ledarskap samt diskutera dess betydelse i vårdarbete
- redogöra för sjuksköterskans pedagogiska funktion i ledarskap och pedagogiskt arbete
- visa på utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning i relation till kursens övriga lärandemål
Innehåll
Vårdprocessen och Omvårdnadsprocessen
Personcentrerad omvårdnadsdokumentation och relevanta styrdokument
Dokumentationsmodeller och klassifikationssystem
Vårdrelation
Kulturell kompetens
Sjuksköterskans yrkesansvar och ledarskap
Sjuksköterskans pedagogiska arbete i relation till medarbetare, studenter, patienter och anhöriga
Akademisk Litteracitet
Särskild behörighet
Grunder i vårdande och lärande, 15hp eller motsvarande. Anatomi, fysiologi och allmän farmakologi, 15hp eller motsvarande.
Examination
TEN1, Salstentamen, 4,5 hp, avseende lärandemål 1, 2, 4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, avseende lärandemål 6 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 3 hp, avseende lärandemål 2, 3, 4 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Examinationerna ersätts delvis av examinationer i VAE204 och VAA207.
SEM1, 1,5 hp, kan tillgodoräknas mot INL1 3,5 hp i kursplan VAA207
INL1, 1,5 hp, kan tillgodoräknas mot 2,5 hp av INL1, 3,5 hp, i kursplan VAA207. Lärandemål 3 i VAA207 kan ej tillgodoräknas (1 hp)
VIL1, 3,0 hp, kan tillgodoräknas mot VIL2 i kursplan VAE204.
TEN1, 4,5 hp, kan tillgodoräknas mot TEN4 i kursplan VAE204.
Skriv ut kursplan