Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare åk 1-3, 15 högskolepoäng (1-15 högskolepoäng). Ingår i Lärarlyftet
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SSA923
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-08-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter för att undervisa elever i ämnet svenska som
andraspråk i grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- översiktligt beskriva framväxten av skolämnet svenska som andraspråk och dess sociolingvistiska kontext
- redogöra för svenskans grundläggande grammatiska struktur och ljudstruktur i ett tvärspråkligt perspektiv
- beskriva litteracitetsutvecklingens olika komponenter hos flerspråkiga elever samt planera undervisning som stöttar flerspråkig litteracitetsutveckling
- planera andraspråksundervisning med utgångspunkt i texter i olika genrer inklusive skönlitteratur på ett sätt som gynnar
språkutveckling - planera undervisning som bygger på teorier om flerspråkiga elevers lexikala utveckling
- nämna grundläggande skillnader mellan andrapråksutveckling och specialpedagogiska behov hos andraspråkselever
- redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv genom att använda centrala begrepp inom området
- redogöra för didaktiska val och diskutera val av läromedel i andraspråksundervisning samt motivera dessa teoretiskt ur ett
andraspråksperspektiv - tillämpa grundläggande metoder för formativ analys och summativ bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga
produktion och språkutveckling med utgångspunkt i skolans styrdokument - redovisa inlärningsgångar i den grammatiska utvecklingen hos andraspråkselever
Innehåll
- Skolämnet svenska som andraspråk
- Ämnets sociolingvistiska kontext samt ämnets kontext i svensk skola
- Grundläggande svensk fonetik och grammatik i tvärspråkligt perspektiv
- Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
- Andraspråksundervisning med utgångspunkt i textgenrer
- Teorier om ord- och begreppsutveckling
- Grundläggande skillnader mellan andrapråksutveckling och specialpedagogiska behov hos andraspråkselever
- Centrala teorier om språkinlärning
- Språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv
- Didaktiska val avseende undervisningsmetoder och läromedel, inklusive informationssökning och källkritik
- Grundläggande metoder för formativ analys och summativ bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling
- Inlärningsgångar i den grammatiska utvecklingen hos andraspråkselever
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet och intyg om huvudmannens godkännande.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet, se Skolverkets webbplats. Godkännande från skolhuvudman krävs. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, seminariediskussion med skriftlig inlämning avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, uppgift avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 3 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 1 hp, prov avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 3 hp, tentamen avseende lärandemål 7 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 9 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, sammanfattande inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 3-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd
(G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Skriv ut kursplan