Kursplan - Sjuksköterskan som pedagog och ledare
Omfattning
5.0 hp
Kurskod
VAA201
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-08-20
Reviderad
2019-01-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap och färdigheter om sjuksköterskans pedagogiska ledarskap och yrkesutövning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och diskutera ledarskapets betydelse i hälso- och sjukvård
2. reflektera över pedagogiska perspektiv på sjuksköterskans möten med medarbetare, studenter, patienter och närstående
3. beskriva kommunikation och påverkansmöjligheter via informations- och kommunikationssystem i ledarskap och pedagogiskt arbete
4. med stöd i författningar redogöra för sjuksköterskans ledarskap och yrkesansvar
Innehåll
Kursen omfattar 5 hp teoretiska studier varav 1 hp verksamhetsinriktat lärande (VIL).
Sjuksköterskans ledarskap, medarbetarskap och yrkesansvar
Förutsättningar för att utveckla det egna ledarskapet
Sjuksköterskans pedagogiska funktion
Samverkan och lärande i grupper och team
Kommunikation och konflikter
Hjälpmedel och verktyg i ledarskap kring digitala möten
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande.
Examination
HEM1, Individuell hemtentamen 2,5 hp, avseende lärandemål 1 - 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, Seminarium 1,5 hp, aktivt deltagande vid samtliga seminarier avseende lärandemål 1 - 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VIL2, Verksamhetsintegrerat lärande 1,0 hp, övningar avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänt på kursen krävs VG på HEM1 och G på SEM1 och VIL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala