Kursplan - Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3 (arbetsintegrerad)
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
OAU266
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-11-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsorienteringens didaktik: för undervisning i grundskolans tidiga år
ISBN: 9789147134069
Geografi: människan, resurserna, miljön, hållbar utveckling.
ISBN: 978-91-47-10339-3 (inb.)
Artiklar
Den ofrånkomliga värdegrunden Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik Vol.2, No. 1, november 2016, 74-78
Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken. Pedagogisk Forskning i Sverige, 21(1-2), 79-100
Att bilda eller bedöma?: Om skapandet av demokratiska medborgare
URL: Länk
Platsens betydelse för lärande och undervisning: ett utomhuspedagogiskt perspektiv
URL: Länk
Vad är ett historiemedvetande egentligen och varför är det viktigt? I Kritiska perspektiv på historiedidaktiken (s. 97119). Eksjö: Historielärarnas förening
Värdegrundens vara eller icke vara Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik Vol. 2, No. 1, november 2016, 69-73
Referenslitteratur
Historieundervisningens byggstenar: : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
ISBN: 9789147106608
Religionsdidaktik: om teori, perspektiv och praktik i religionsundervisningen
ISBN: 91-47-05322-4
URL: Omslagsbild
Samhällsorienterande ämnen: en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
ISBN: 9789185589647
URL: Fulltext
Övrigt
Aktuella nationella styrdokument för grundskolan.
URL: www.skolverket.se
Aktuella läromedel
Vetenskapliga artiklar
Valfri atlas (Totalt cirka 100 s.)
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om de samhällsorienterade ämnena och deras didaktik för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurser 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för förändringar i historien som har påverkat och påverkar människans levnadsvillkor och syn på världen
2. analysera människans föränderliga livsvillkor både lokalt och globalt utifrån ett perspektiv på hållbar utveckling
3. redogöra för kursplanerna i SO utifrån syfte, centralt innehåll och kunskapskrav och redovisa kännedom om grundläggande begrepp och teorier inom ämnesområdet
4. kritiskt granska de samhällsorienterande ämnena utifrån ett mångfalds- och genusperspektiv
5. utifrån gällande styrdokument självständigt planera, genomföra och värdera undervisning utifrån ämnesdidaktiska och metodiska inriktningar
6. utarbeta och värdera olika estetiska lärprocesser, digitala verktyg, och fantasins betydelse för barns lärande och kunskapsutveckling inom ämnesområdet
7. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, historiska, religions- och samhällsvetenskapliga aspekter
- Naturlandskapets uppkomst och karaktäristik studeras
- Människans historia, med särskild fokus på Nordens äldre historia
- Kartan och globen som kunskapsverktyg undersöks och relateras till barns omvärldsuppfattningar
- Migration med dess orsaker och konsekvenser för individen och samhället
- Hur tolkningar och användning av historien påverkas av de rådande samhälls- och levnadsvillkoren
- Hur religion formas av och formar samhälleliga villkor samt religioners betydelse för identitet och kollektiv tillhörighet
- Kursplaner och läromedel utifrån mångfalds- och genusperspektiv
- Människans föränderliga livsvillkor, lokalt och globalt, i relation till hållbar utveckling
- Ämnesdidaktik innefattande metodik
- Estetiska lärprocesser, digitala verktyg och fantasi i relation till barns lärande och kunskapsutveckling
Särskild behörighet
52,5 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3.
Examination
TEN1, salstentamen, 4,5 hp, skriftlig tentamen rörande människans livsvillkor, avseende lärandemål 1, 2, 4, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 3 hp, skriftlig tentamen rörande SO-didaktikens grunder, avseende lärandemål 3, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig examination, SO-undervisning i ett mångfalds- och genusperspektiv, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, skriftlig och muntlig examination, SO-undervisning i praktiken, avseende lärandemål 1-3 och 5-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, muntlig examination, estetiska uttrycksformer, digitala verktyg och fantasi, avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala