Kursplan - Att arbeta som chef och ledare inom vård och omsorg
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA900
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-01-17
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Salutogent ledarskap: för hälsosam framgång : vägen mot tillit, mening och känsla av sammanhang
ISBN: 9789198033939
Att leda i förändring: ledarskap, appreciative inquiry och samskapandets kraft
ISBN: 9789152735398
Chef med känsla och förnuft: om professionalism och etik i ledarskapet
ISBN: 978-91-27-81842-2
Neuroscience for organizational change: an evidence-based practical guide to managing change
ISBN: 9780749474881
Artiklar
Engagement in dialogue
Kvinnors och mäns arbetsvillkor. Betydelsen av organisatoriska faktorer och psykosocialarbetsmiljö för arbets- och hälsorelaterade utfall
Living leadership: A systemic constructionist approach
Creating Appreciative Learning Cultures
Kultur och värdegrundsarbete ur ett tillitsperspektiv
Styra med tillit. Forskning och praktik
Increasing transformational leadership through enhancing self-efficacy
An appreciative Inquiry into leadership sensemaking and possibilities. A story of values in action
Valda delar kommer att rekommenderas och finnas på Canvas
Med tillit växer handlingsutrymmet tillitsbaserad styrning och ledning av välfärdssektorn
Jäktad, pressad - utbränd? Forskare diskuterar strategier mot skadlig stress
Visa vägen i vården. Ledarskap för stärkt utvecklingskraft
Postmodern challenges to Organizational Development
Referenslitteratur
Gränser i omsorgsarbetet. En studie om arbetets innehåll, villkor och kvalitet
Ledarskap i äldreomsorgen: Att leda integrerat värdeskapande i en röra av värden och förutsättningar
Self-efficacy at work: social, emotional, and cognitive dimensions
Valda delar kommer att rekommenderas
ISBN: 978-91-7485-281-3
URL: Länk
An appreciative Inquiry into leadership sensemaking and possibilities. A story of values in action
Neuroscience for leadership: harnessing the brain gain advantage
ISBN: 9781137466853
The work of managers: towards a practice theory of management
ISBN: 9780199677399
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska bygga vidare på och vidareutveckla tidigare kunskap om ledarskap och dess betydelse inom vård och omsorg. Vidare syftar kursen till att utifrån ett hälsofrämjande perspektiv stärka cheferna i att samskapa en god arbetsmiljö och uppdragsfokus tillsammans med sina medarbetare.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera sammanhang som kännetecknar vård och omsorg och dess förutsättningar
2. redogöra för kommunikationens betydelse, dess kontext och samtalets möjligheter i ledarskap
3. tillämpa aktuell forskning inom ledarskap och i att leda sig själv och andra
4. tillämpa aktuell forskning rörande hälsa och ohälsa i arbetslivet
Innehåll
Ramar och förutsättningarför vård och omsorgens sammanhang
Kommunikation komplexitet och möjligheter.
Det goda samtalet.
Leda mig själv och andra.
Leda egna och andras känslor.
Hur kan vi förstå konflikter, konflikthantering inom vård och omsorg
Stress och stresshantering inom vård och omsorg
Hälsofrämjande, och styrkebaserade perspektiv relaterat till ledarskap och medarbetarskap
Tillitsbaserad styrning
Särskild behörighet
Kandidatexamen eller motsvarande som uppdragsgivaren bedömer som likvärdigt.
Examination
OBN1, Obligatorisk närvaro (80%) 0,5 hp. Betyg underkänd (U) eller Godkänt (G)
GRU1, Gruppuppgift 2,5 hp avseende lärandemål 1, 3, 4. Betyg underkänd (U) eller godkänt (G)
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, avseende lärandemål 1,2,3,4. Betyg underkänd (U) eller godkänt (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala