Kursplan - Flerspråkighet, interkulturalitet och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA916
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-08-27
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
ISBN: 9789144128948
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet
ISBN: 978-91-47-12266-0
Böcker
Av nedanstående titlar görs ett urval enligt lärares anvisningar:
En god fortsättning: nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle
ISBN: 9789144113906
Språkutvecklande NO-undervisning: strategier och metoder för högstadiet
ISBN: 9789127446496
Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund
ISBN: 9789127822726
Språkutvecklande SO-undervisning: strategier och metoder för högstadiet
ISBN: 9789127441620
Webbadresser
Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning
ISBN: 9789175593166
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om flerspråkiga barns och elevers utveckling och lärande, samt om vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär för arbete i skolans verksamhet. Kursen syftar också till att deltagarna utvecklar kompetens i arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns och elevers språk- och kunskapsutveckling i skolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. förstå hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
2. visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
3. kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
4. ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
5. diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande
6. kunna leda och tillämpa arbete med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten
Innehåll
- Skola och förskola i det mångkulturella samhället
- Värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och deras påverkan på förhållningssätt i verksamheten
- Teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet, interkulturellt arbetssätt i skola och förskola
- Språk- och kunskapsutvecklande arbete: arbetssätt som stödjer flerspråkiga elevers och barns språk- och kunskapsutveckling
- Pedagogiskt och kollegialt ledarskap i mångfaldens skola
Särskild behörighet
Skolhuvudmannens godkännande.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 2,5 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 3 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, skriftliga inlämningsuppgifter avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2,5 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 2 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala