Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare åk 7-9, 45 hp (1-45 hp). Ingår i Lärarlyftet.
Omfattning
45.0 hp
Kurskod
SSA915
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-03-31
Reviderad
2022-03-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Delkurs 1:
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Följande kapitel läses: Kapitel 11 "Språkideologiska debatter i Sverige", (Milani, Tommaso M) ss. 343-368.
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Artiklar
Delkurs 1:
Representationer, stereotyper och nyhetsvärdering Rapport från medieanalys om representationer av muslimer i svenska nyheter. Uppsala: DO, Diskrimineringsombudsmannen
URL: https://www.do.se/om-diskriminering/publikationer/representationer-stereotyper-och-nyhetsvardering/
Invandringens historia: från "Folkhemmet" till dagens Sverige
ISBN: 9789188021212
Den goda mångfalden. Fabrikation av mångfald i skolans policy och praktik. Utbildning och demokrati
Educational responses to newly arrived students in Sweden: Understanding the structure and influence of post-migration ecology. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(4), 399416.
URL: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00313831.2015.1024160?needAccess=true
Invandring i medierna: hur rapporterade svenska tidningar åren 2010-2015?
ISBN: 978-91-88021-22-9
Webbadresser
Delkurs 1:
I väntan på Sverige - artikelserie.
Tillhandahålles av läraren.
URL: http://www.dn.se/stories/stories-kultur/i-vantan-pa-sverige/
Referenslitteratur
Delkurs 1:
Nyanlända och lärande: en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
URL: Fulltext länk https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b5f/1529480533281/Nyanlaenda-och-laerande_VR_2010.pdf
ISBN: 9789173071710
URL: Fulltext
Den tredje identiteten: ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
ISBN: 9789189315983
URL: Fulltext
Alla tiders migration: immigrationens betydelse för Sveriges utveckling och välstånd
URL: Fulltext länk till http://delmi.se/upl/files/130131.pdf
ISBN: 9789188021106
Svenska för invandrarskap?: språk, kategorisering och identitet inom utbildningsformen Svenska för invandrare
URL: Fulltext länk till http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A613878&dswid=-5630
ISBN: 978-91-7668-934-9
URL: Länk
Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle
ISBN: 9789144059860
Migrationsverkets hemsida
SCBs hemsida Sverige i siffror - Människorna i Sverige/In- och utvandring
Böcker
Delkurs 2:
Mål: svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska
ISBN: 91-27-50149-3 ; 130:00
Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
ISBN: 978-91-44-05573-2
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Följande kapitel läses: Kapitel 3 "Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv" (Philipsson, Anders), ss. 121-150.
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Kompendier
Delkurs 2:
Kompendium i svenska språkets struktur
Finns att ladda ner via Canvas.
Referenslitteratur
Delkurs 2:
Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andraspråk
ISBN: 978-91-40-67153-0
Böcker
Delkurs 3:
Språkets enhet och mångfald
Sid. 189-199. (Tillgänglig på Canvas.)
ISBN: 9789144006611 (inb.)
Fonetik light: [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
ISBN: 978-91-44-04399-9
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Följande kapitel läses: Abrahamsson, Niclas, (2013). "Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk". Boyd, Sally & Bredänge, Gunlög, (2013). "Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor".
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik
ISBN: 9789144134604
Kompendier
Delkurs 3:
Ett kompendium om stavning. Utarbetat på Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet.
(Tillgänglig på Canvas)
Artiklar
Delkurs 3:
Levis, John M., Sonsaat, Sinem, Link, Stephanie & Barriuso, Taylor Anne, 2016: Native and Nonnative Teachers of L2 Pronunciation: Effects on Learner Performance. I: Tesol Quarterly, volym 50/4. S. 894931
Kan laddas ner via högskolebiblioteket. Sök på artikelns titel.
Webbadresser
Delkurs 3:
Uttalsundervisning i praktiken. I: Skolverket 2018, Läslyftet, modul: Nyanländas språkutveckling. Del 7: Uttalsundervisning.
Uttalsundervisning för unga. I: Skolverket 2018, Läslyftet, modul: Nyanländas språkutveckling. Del 7: Uttalsundervisning.
Dags att skrota lång och kort vokal inom svenska som andraspråk, 2013.
URL: http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_manus_Svebe32.pdf
A Lingua Franca view on Swedish Pronunciation A review and Pedagogical Implications, 2019.
URL: http://www.bossethoren.se/bosse_Thoren_Fonetik_2019.pdf
Referenslitteratur
Delkurs 3:
På väg mot svenskt uttal
(Boken är slut på förlaget. Vissa sidor samt ljudillustrationer kommer att finnas tillgängliga på Canvas)
ISBN: 91-44-03428-8 (korr.)
Svenskans fonologi: [i kontrastiv och typologisk belysning]
ISBN: 9789144281513
ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00
Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen
ISBN: 9789173827560
ISBN: 91-7382-756-8 : 318:00
Svenskt fonologikompendium
URL: https://www.su.se/polopoly_fs/1.29954.1320939955!/Svenskt_Fonologikompendium.pdf
Svenska språknämndens uttalsordbok: [67 000 ord i svenskan och deras uttal]
(Bokens första ca 40 sidor rekommenderas som introduktion till svenskans fonologi och fonetisk transkription.)
ISBN: 9172273097
Fonetikens grunder
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
URL: Ljudexempel, övningsuppgifter, termordlista, länkar till andra relevanta webbplatser
Övrigt
Delkurs 3:
Lärarproducerat material tillkommer.
Böcker
Delkurs 4:
Flerspråkighet: en forskningsöversikt
Kan laddas ned från ovanstående URL. Följande kapitel läses: Abrahamsson, Niclas & Bylund, Emanuel, 2012: Andraspråksinlärning och förstaspråksutveckling i en andraspråkskontext. S. 206-246.
ISBN: 9789173072106
URL: Fulltext
Vad innebär tvåspråkighet, andraspråksinlärning och tvåspråkig undervisning? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 28 november 2012. Tillgänglig på Youtube
URL: https://www.youtube.com/watch?v=63TRi3EbCJA
Hur blir man klok på sitt andraspråk? Föreläsning inspelad på Kulturhuset, Stockholm, i samarbete med Rum för barn, 5 december 2012. Tillgänglig på Youtube
URL: https://www.youtube.com/watch?v=cOFiH-1huhM
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Följande kapitel läses: Enström, Ingegerd. Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare. S. 169-195.
ISBN: 9789144070650 (inb.)
Artiklar
Delkurs 4:
The motivational foundation of learning languages other than Global English: Theoretical issues and research directions. The Modern Language Journal, 101(3), 455-468
(Tillgänglig elektroniskt via Mälardalens högskolas bibliotek.)
Lika eller lika möjligheter? Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige. Acta Didactica Norge 12:1. Artikel 7. (20 s.).
Webbadresser
Delkurs 4:
Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna. Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen. Stockholm, 26 februari 2015. Tillgänglig på Youtube
Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna. Föreläsning inspelad inom projektet Funktionshinder i etableringen. Stockholm, 26 februari 2015. Tillgänglig på Youtube
Referenslitteratur
Delkurs 4:
Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
ISBN: 9789144058207
Avancerad andraspråksanvändning: slutrapport från ett forskningsprogram
Kan laddas ned från följande URL: http://www.rj.se/globalassets/skriftserie/rj_skriftserie_andraspraksanv.pdf
ISBN: 9789170611629
Övrigt
Delkurs 4: Den obligatoriska litteraturen på kursen innehåller många grammatiska begrepp som du som student förutsättskunna, i böckerna nedan förklaras begreppen
Svenska Akademiens språklära. Stockholm: Norstedt.
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur
Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper i svenska som andraspråk för undervisning i ämnet inom grundskolans senare år.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. diskutera det mångkulturella samhället med fokus på skolan med hjälp av centrala termer så som språk och språknormer, kultur, etnicitet och identitet
2. analysera talad och skriven produktion av andraspråksbrukare med hjälp av grundläggande grammatisk terminologi
3. redogöra för svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv med hjälp av grundläggande grammatisk terminologi
4. redogöra för svenskans ljudstruktur i ett tvärspråkligt perspektiv med hjälp av grundläggande fonetisk terminologi inom allmän fonetik
5. med hjälp av digital teknik beskriva och analysera inlärares talproduktion och utforma undervisning som stödjer uttalsutveckling
6. redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv med hjälp av centrala begrepp inom området
7. beskriva typiska inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid andraspråksinlärning
8. diskutera faktorer som påverkar förmågan att tillägna sig språk i olika åldrar
9. redogöra för hur lärande på ett andraspråk går till och diskutera språkets betydelse för kunskapsutvecklingen
10. redogöra för litteracitetsutveckling hos flerspråkiga elever med grund i olika teorier
11. tillämpa både digitala och traditionella undervisningsmetoder som är såväl språk- som kunskapsutvecklande
12. diskutera språkbruk och språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv och i olika sociala sammanhang
13. tillämpa grundläggande metoder för analys och bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling
14. redovisa inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
15. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Det mångkulturella samhället och kulturmötesfrågor, inklusive begreppen kultur, etnicitet och identitet, inklusive genus
- Invandringen i Sverige i ett historiskt perspektiv med särskild betoning på efterkrigstiden samt orsaker till migration
- Medias opinionsbildande roll i frågor som rör invandring och kulturmöten, informationssökning och källkritik
- Orientering om svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv, inklusive analys av andraspråkstexter
- Grundläggande fonetisk terminologi, inklusive IPA-alfabetet samt svensk fonologi och ortografi i tvärspråkligt perspektiv
- Uttalets betydelse för muntlig kommunikation i ett språksociologiskt perspektiv
- Övningar i att analysera och beskriva talad svenska
- Didaktiska frågor rörande andraspråkstalares uttalsutveckling
- Centrala teorier om språkinlärning, gällande både första- och andraspråksinlärning
- Tvåspråkig utveckling hos barn, inklusive inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid språkinlärning
- Individuella och sociala faktorers inverkan på språkbruk och språkinlärning i och utanför tvåspråkiga utbildningssammanhang
- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
- Litteracitetsutveckling och läromedelsanalys ur ett andraspråksperspektiv
- Multimodala och digitala undervisningsformer
- Metoder för att bedöma och utvärdera andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkfärdighet på olika nivåer
- Inlärningsgångar, processbarhetsteori och performansanalys
- Orientering om och en kritisk granskning av befintliga test och prov
Särskild behörighet
Godkännande från skolhuvudman krävs. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 3,5 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1 och 15, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5 och 15, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR3, fältstudierapport, 3 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 13-15, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM2, hemtentamen, 4,5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 13 och 14, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 1 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 4 hp, seminarium avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 2 hp, seminarium avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 3,5 hp, seminarium avseende lärandemål 10-12, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM3, hemtentamen 4,5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM4, hemtentamen 4,5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 6 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM5, hemtentamen 4 hp, hemtentamen avseende lärandemål 9 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 2 hp, övning avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 2 hp, övning avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på minst 21 hp vari HEM1, HEM2, HEM3, HEM4 och HEM5 ska ingå.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala