Kursplan - Hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsinsatser inom hälso- och sjukvård i hemmet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE241
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2019-01-28
Reviderad
2019-12-05
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hemsjukvård: olika perspektiv på trygg och säker vård
Kapitel 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 11
ISBN: 9789147112777
Artiklar
New horizons: Reablement -supporting older people towards independence
Understanding the impact of interprofessional collaboration on the quality of care: a case report from a small-scale resource limited health care environment
URL: Länk
Time-limited home-care reablement services for maintaining and improving the functional independence of older adults
Working with short-term goal-oriented home rehabilitation with older persons: strengthened by a collaborative approach
URL: Länk
The relatives voice: how do relatives experience participation in reablement? A qualitative study
URL: Länk
Working towards integrated community care for older people: empowering organizational features from a professional perspective
Reablement in community-dwelling older adults: a cost-effectiveness analysis alongside a randomized controlled trial
URL: Länk
Impact of Interprofessional Education on Collaboration Attitudes, Skills, and Behavior Among Primary Care Professionals
Health professionals in multi-disciplinary and multi-agency teams: changing professional practice
Healthcare Professionals' Perceptions of Risk When Care Is Given in Patients' Homes
Teamwork: understanding multi-professional working
If theyre helping me then how can I be independent? The perceptions and experience of users of home-care re-ablement services
Webbadresser
Använd SIP - Ett verktyg vid samverkan
URL: Länk
Användning av midlinekateter i hemsjukvård
URL: Länk
Ett fall för teamet - en utbildning om att förebygga fallolyckor
URL: Länk
Evidensbaserad praktik
URL: Länk
Filmer från IBIC lanseringskonferens 2016
URL: Länk
Framework for Action on Interprofessional Education and Collaborative Practice
URL: Länk
Förbättring av måltider för omsorgsbehövande äldre
URL: Länk
Hjälpmedel kan lyfta fler till en bättre vardag
URL: Länk
Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
URL: Länk
Komplikationsrisk vid användning av central venkateter i hemsjukvård
URL: Länk
Kosttillägg för undernärda äldre
URL: Länk
Långvarig psykisk ohälsa en utmaning för vården
URL: Länk
Läkemedelsgenomgångar för äldre
URL: Länk
Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom
URL: Länk
Palliation ABC
URL: Länk
Patientsäkerhet
URL: Länk
Samordnad vård och omsorg En analys av samordningsutmaningar i ett fragmenterat vård- och omsorgssystem
URL: Länk
Senior alert. Ett nationellt kvalitetsregister för vård och omsorg.
URL: Länk
Svårläkta sår hos äldre prevention och behandling
URL: Länk
Uppdrag psykisk hälsa. Utbildningar om SIP.
URL: Länk
Utvecklingen av indikatorer för äldres rehabilitering
URL: Länk
Vård och omsorg vid demenssjukdom Sammanfattning med förbättringsområden Nationella riktlinjer
URL: Länk
Webbaserad utbildning om evidensbaserad praktik
URL: Länk
Åtgärder för att förhindra fall och frakturer hos äldre
URL: Länk
Äldres psykiska ohälsa
URL: Länk
Övrigt
SFS 2001:453. Socialtjänstlag
SFS 2010:659. Patientsäkerhetslag
SFS 2017:30. Hälso- och sjukvårdslag
SFS 2017:612. Lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Participation in everyday life for adults with profound intellectual (and multiple) disabilities
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper och förståelse för hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsinsatser inom hälso- och sjukvård i hemmet, med fokus på patienten och dess närstående. Vidare ska studenten skaffa sig fördjupade kunskaper om professionellt förhållningssätt i förhållande till patienten, närstående, i multiprofessionella team och olika organisationer. Vidare är kursens syfte att studenten ska fördjupa sina kunskaper i medicinska bedömningar och åtgärder samt teknik med relevans för hälso- och sjukvård i hemmet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. planera och utvärdera för olika former av hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsåtgärder inom hälso- och sjukvård i hemmet
2. bedöma patientens behov och i samverkan med patient och närstående upprätta omvårdnadsplan
3. reflektera över och värdera hur hälsofrämjande, omvårdande, habiliterande och rehabiliterande insatser inom hälso- och sjukvård i hemmet kan påverka patienter och närstående
4. reflektera kring villkoren för samverkan mellan olika huvudmän, organisationer och professioner inom hälso- och sjukvård i hemmet och relatera det till hur det kan påverka patienten, närstående och personal
5. identifiera behov av egen kompetensutveckling inom hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsinsatser vid hälso- och sjukvård i hemmet utifrån evidens
6. reflektera över etiska dilemman vid vård i hemmet i relation till patient och närstående utifrån evidens
Innehåll
Vårdvetenskap
Hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande omvårdnadsåtgärder
Hälsofrämjande och förbyggande åtgärder för att minska risken för ökad ohälsa och inskrivning i sluten vård
Hälsofrämjande åtgärder, omhändertagande och eftervård
Omvårdnadsplanering vid psykisk ohälsa, demenssjukdomar, multisjuklighet, funktionsnedsättningar och aktuella folksjukdomar vid vård i hemmet
Organisation, lagstiftning och gemensamma riktlinjer
Lagstiftning om samverkan mellan huvudmän
Samordnad Individuell Planering
Arbete i multiprofessionella team
Behovsbedömning avseende delaktighet och aktivitet
Etiska dilemman vid vård i hemmet
Medicin
Bedömning och åtgärd av rubbningar i eliminations-, nutritions- och glukosstatus
Bedömning och åtgärd vid fallskador och trycksår
Bedömning och åtgärd av rubbningar i vätske- och elektrolytbalans
Medicinsk teknik
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Sv B/Sv 3 och En A/En 6.
Examination
HEM1, Hemtentamen, 3 hp betyg Underkänd(U) eller Godkänd (G)
SEM1, Seminarium, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
SIM1, Simulering, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala