Kursplan - Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA939
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-05-23
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Barn som väcker funderingar: se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling
ISBN: 9789144165660
Lyft fram matematiken: resonemang, problemlösning och begrepp
ISBN: 9789127445512
Förskollärares yrkeskunnande, förskollärares erfarenheter av praktiskt handlande i pedagogisk verksamhet
Läggs ut på Canvas
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande: en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Läggs ut på Canvas
URL: online
Specialpedagogisk verksamhet: för ALLA barn i förskolan
ISBN: 9789144151830
Kompendier
Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
ISBN: 9789175593517
Artiklar
Differentierad undervisning och integrerade digitala verktyg i förskola och skola: En storskalig studie
URL: Länk
En god utbildning för alla: En litteraturstudie om reflektionsverktyg som kan understödja utveckling av inkluderande förskolor
URL: Länk
Läroplan för förskolan: Lpfö 18
ISBN: 9789138327364
Webbadresser
Skollagen
URL: Länk
Referenslitteratur
Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik
ISBN: 9789127822580
Flerspråkiga barns villkor i förskolan: lärande av och på ett andra språk
ISBN: 9789147148370
Specialpedagogik i förskola: grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar
ISBN: 9789144151267
Läsa, skriva och räkna i förskolan: ett undervisande förhållningssätt
ISBN: 9789127823990
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vidareutvecklad specialpedagogisk kompetens samt fördjupade kunskaper inom
språk-, matematik- och kommunikationsutveckling i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. utifrån olika teorier analysera och problematisera specialpedagogiska perspektiv, och begreppen normalitet, delaktighet och inkludering
2. beskriva det specialpedagogiska perspektivet utifrån individ-, grupp- och organisationsnivå
3. kartlägga, dokumentera och analysera möjligheter och hinder i förskolans verksamhet, till exempel i sampel, skapande och estetiska
lärprocesser, med fokus på alla barns möjligheter att utvecklas och lära inom områdena kommunikation, språk och matematik
4. analysera variationer i barngruppen och beskriva hur den pedagogiska verksamheten har utformats och anpassats till alla barn i
förskolan
5. reflektera över sin roll som ledare av kollegialt lärande för att stödja alla barns utveckling gällande språk, matematik och
kommunikation
Innehåll
- Specialpedagogiska perspektiv
- Normalitet, delaktighet och inkludering i förskolans verksamhet
- Möjligheter och hinder i förskolans arbete med alla barns tal-, språk- och kommunikationsutveckling samt matematisk utveckling
- Kartläggning, dokumentation och analys av den faktiska pedagogiska verksamheten
- Planering och utformning av verksamhet som är anpassad till alla barn
- Att stötta kollegor i arbetet med att stödja alla barns utveckling gällande språk, matematik och kommunikation
Särskild behörighet
Förskollärare anställd i förskolan som har behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare.
Examination
OVN1, övning, 2,5 hp, muntliga övningar avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala