Kursplan - Att främja hållbara levnadsvanor
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA208
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2019-01-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om begrepp, teorier och modeller för hållbara levnadsvanor och hållbar hälsa. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att analysera, reflektera över och tillämpa modeller för hur hållbara levnadsvanor kan främjas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 förklara och tillämpa hälsobegreppet ur ett folkhälsoperspektiv
2 förklara och kritiskt granska bestämningsfaktorer för hälsa och specifikt vilken betydelse levnadsvanor har för hälsa
3 kritiskt reflektera och tillämpa över hur hälsofrämjande arbete kan påverka levnadsvanor
4 förklara och tillämpa begrepp och teorier inom hållbar hälsa
5 kritiskt reflektera och tillämpa hur teorier för hållbar hälsa eller andra teorier och modeller kan användas för att främja hållbara levnadsvanor
6 kritiskt granska och tillämpa evidens gällande hur hållbara levnadsvanor främjas
Innehåll
Folkhälsovetenskapligt perspektiv på hälsobegreppen
Bestämningsfaktorer för hälsa och då mer specifikt betydelsen av levnadsvanor
Teorier och begrepp inom hållbar hälsa
Teorier och begrepp för att främja en hållbar utveckling av levnadsvanor
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom folkhälsovetenskap, fysioterapi, omvårdnadsvetenskap, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap eller motsvarande utbildning eller utländsk examen. Dessutom krävs Engelska B eller Engelska 6.
Examination
SEM1, Seminarium, 1.5 hp, avseende lärandemål 1-2. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1.5 hp, avseende lärandemål 3. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, avseende lärandemål 4-6. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget G på SEM1 och SEM2 och betyget VG på INL1. För betyget Godkänd på kursen krävs betyget G på SEM1, SEM2 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala