Kursplan - Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/svårigheter
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA132
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
ISBN: 9789127827486
Systemteori i praktiken: konsten att lösa problem och nå resultat
ISBN: 9789177410928
Böcker
Välj en av följande titlar:
Autism och ADHD i fritidshemmet: tydliggörande pedagogik
ISBN: 9789127827288
Autism och adhd i gymnasiet: tydliggörande pedagogik
ISBN: 9789127824683
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning: ett specialpedagogiskt perspektiv
ISBN: 9789127829121
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om och förståelse för neuropsykiatriska svårigheter och kunna tillämpa dessa kunskaper vid implementering av stödinsatser till barn och elever i lärmiljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kännedom om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
2. redogöra för och reflektera över begrepp och symtombilder relaterade till funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
3. redogöra för och jämföra olika teorier, perspektiv och aktuell forskning gällande neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och svårigheter
4. identifiera implikationer för stödinsatser och specialpedagogiskt arbete i forskning om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
5. redogöra för och visa förståelse för betydelsen av lagarbete och samverkan gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter i lärmiljöer med andra yrkesgrupper till exempel inom elevhälsa
Innehåll
- Funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Symtombilder och begrepp
- Teorier, perspektiv och aktuell forskning
- Pedagogiskt utredningsarbete och åtgärdsprogram
- Implementering av stödinsatser
- Lagarbete och samverkan
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala