Kursplan - Internationellt företagande
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
EFO207
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-02-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
The Competitive Advantage of Nations
sid 73-93
The Uppsala internationalization process model revisited: From Liability of foreignness to liability of outsidership
sid 1411-1431
The internationalisation process of Born Globals: a network view, volym 12
sid 739-753
A Strategic Approach to Internationalization: A Traditional Versus a
sid 57-81
International Expansion through Start up or Acquisition: A Learning Perspective, volym 41
Organic Acquisitions in the Internationalisation Process of the Business Firm, volym 37
The strategic impact of external networks: Subsidiary performance and competence development in the multinational corporation. Vol 23
sid 979-996
Consequences of perception gaps in the headquarters-subsidiary relationship. Vol 9
sid 321-344
The concept of learning in the Uppsala internationalization process model: a critical review
Knowledge Transfer in International Acquisitions, volym 41
sid 5-20
International Business Research
Managing Across Borders: New Strategic Requirements
sid 7-17
The Core Competence of the Corporation
sid 79-91
The multinational Corporation as an Interorganizational Network, volym 15
sid 603-625
Organization of the Dynamic Multinational Enterprise, volym 25
sid 17-38
The Evolution of Research on Coordination Mechanisms in Multinational Corporations
sid 489-514
Organisational Environments and the Multinational Enterprise, volym 16
sid 340-361
Headquarters? Knowledge of Subsidiary Network Contexts in the Multinational, volym 25
sid 97-119
The relevance of the organisational and geographical dimensions in business networks. Vol 4
Sid 254-267
The Cultural Relativity of Organizational Practices and Theories
sid 75-89
Measuring Organizational Culture: A Qualitative and Quantitative Study across Twenty Cases. Vol 35
Sid 286-316
How foreign is foreign trade? A problem in International Business Research, volym 11
Syfte
Målet är att kursen ska ge en genomlysning av problem i företag med verksamhet i flera länder och deras interaktion med andra företag i den internationella miljön.
Lärandemål
Efter kursen ska studenterna:
- ha uppnått djupa och breda kunskaper inom ämnesområdet internationellt företagande. Detta innebär förståelse av de begrepp och teorier som finns presenterade i kurslitteraturen.
- ha uppnått färdigheter i analys av problem som företag på internationella marknader löser. De teoretiska modeller som finns i litteraturen diskuteras och ska sättas i ett sammanhang som gör att förståelse för vad de innebär i en praktisk situation kan nås.
- klara av att diskutera aktivt i grupp. Att vara aktiv, såväl som att klara av att lyssna på andra och verkligen ha ett utbyte med varandra är viktiga färdigheter som tränas på kursen. Att delta aktivt innebär att man lyssnar på de andra säger och återkopplar till det i sina egna inlägg. De egna inläggen ska gärna koppla till diskussionen som pågår, men får såklart gärna innebära att nya frågor tas upp till diskussion.
- kunna hålla muntliga, kreativa och för publiken intressanta presentationer om ett givet ämne och hur de självs löst ett för ämnet relevant problem. På kursen uppmuntras alla former av presentation: vanliga powerpoint-presentationer är uppskattade, men även sketcher, rollspel, sällskapsspel och andra upptåg uppmuntras, så länge de syftar till att skapa ett engagemang hos gruppen och höja kunskapsnivån.
- förbättrad förmåga att göra skriftliga presentationer, så som granskningar och analyser av vetenskapligt material. Detta handlar om att i skrift framställa ett komplext sammanhang eller svårare problem på ett förenklat, läsligt, strukturerat sätt.
Innehåll
Detta är en kurs för dig som är (1) intresserad av teorier som förklarar företags internationalisering, agerande på internationella marknader och som (2) vill jobba med uppgifter relaterade till sådana frågor efter examen.
Det finns många begrepp inom litteraturen om företag på internationella marknader. Vad är till exempel en internationell marknad? Och hur skulle vi kunna förklara begreppet global och vad det innebär för ett företags internationalisering? Kan dessa begrepp studeras systematiskt och vetenskapligt?
Kursen behandlar den diskussion som pågår i internationell forskning om internationalisering och förutsättningar för styrning i internationella företag. Denna diskussion speglas med hjälp av fakta om företag samt av teorier och modeller som behandlas i böcker och forskningsartiklar.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 60 hp med successiv fördjupning, varav minst 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska minst 5 hp vara grundläggande ekonomistyrning vilket kan uppnås genom att ha läst någon av kurserna Företagsekonomi, grundkurs 30 hp, Finansiering och kalkylering 7,5 hp, Budgetering och redovisning 7,5 hp, Cost and Management Accounting I 7,5 hp eller motsvarande. Minst 15 hp ska vara på nivå G1F.
Examination
Seminarium. Seminarieuppgift och inlämningsuppgifter (SEM1) , 7,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig tentamen (TEN1), 7,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala