Kursplan - Svenska för grundlärare 4-6, introduktion
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SVA043
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-20
Reviderad
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
ISBN: 9789144128948
Läsförståelse i PISA 2018: om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
ISBN: 9789175593395
Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser
ISBN: 9789144086767
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
ISBN: 9789198438383
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Literary conceptualizations of growth: metaphors and cognition in adolescent literature
(utdrag, finns som e-bok vid MDH)
ISBN: 9789027201560
Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet.
ISBN: 978-91-27-13598-7
Kompendier
Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina.
Kompendium i svenska språkets struktur
Finns att ladda ner via Canvas.
Artiklar
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
s. 43-50 (finns på Canvas)
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande: en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
ISBN: 978-91-7447-681-1
URL: Länk
Webbadresser
Tidig läs- och skrivutveckling i förskoleklass ur ett Flerspråkighetsperspektiv
Elevers läs- och skrivutveckling
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a658969/1553962104233/pdf2361.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
ISBN: 978-91-38-32541-4
URL: Fritt tillgänglig
Referenslitteratur
Övrigt
Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin
Alice i underlandet
Kometen kommer
Pippi Långstrump
Anne på Grönkulla
Loranga, Masarin och Dartanjang
samt ytterligare ca 150 sidor skönlitteratur i ett kompendium eller på nätet.
Jönsson, K, Jennfors, E. 2017: Kritiskt textarbete- att läsa och välja texter. Stockholm: Skolverket.
Bergöö, K, Svarvell, L. 2017: Att lära om ett innehåll - och hantera det språkligt. Stockholm: Skolverket.
Bergöö, K, Svarvell, L. 2017: Texternas röster och elevernas röster. Stockholm: Skolverket.
Lundgren, B, Bergöö, K. "2017: ord och ordval i kritiskt textarbete. Stockholm: Skolverket
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.
Övrigt material tillhandahålls av läraren.
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskaper och förmågor för att undervisa i skolämnet svenska. Vidare syftar kursen till att studenten tillägnar sig kunskap om elevers literacyutveckling med fokus på grundläggande läs- och skrivutveckling. Som en grund för arbetet med såväl en- som flerspråkiga elevers språkliga utveckling och språkliga medvetenhet ska studenten också tillägna sig kunskaper om svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt förmåga att tillämpa dessa i undervisning. Kursen syftar dessutom till att studenten tillägnar sig kunskaper om barn- och ungdomslitteraturens historia och litteraturstudiets och litteraturdidaktikens grunder samt förmåga att använda skönlitteratur i undervisning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt kunna tillämpa detta i svenskundervisningen
2. kritiskt granska och jämföra teorier om läs- och skrivutveckling
3. redogöra för och diskutera modeller för det praktiskt pedagogiska arbetet med en- och flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling
4. redogöra för hur en- och flerspråkiga elevers språkutveckling kan främjas
5. tillämpa språkutvecklande arbetssätt
6. redogöra för huvudlinjerna i barn- och ungdomslitteraturens historiska utveckling
7. använda litteraturvetenskapliga begrepp för att analysera och tolka litterära texter
8. redogöra för litteraturdidaktiska metoder och teorier samt kunna ge praktiska exempel på hur skönlitteratur kan användas i undervisning
9. redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
10. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt grammatikdidaktik
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Responsgivning
- Enspråkiga och flerspråkiga barns kommunikation och språkutveckling
- Språkstimulerande arbetssätt
- Barn- och ungdomslitteraturens historia och genrer
- Exempel på barn- och ungdomslitteratur från olika tider och kulturer samt praktiska exempel på dess användning i undervisning
- Språk- och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
TEN1, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen rörande språkets struktur, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig tentamen rörande språk-, läs- och skrivutveckling avseende lärandemål 2-4, 9 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium kring språkutvecklande arbetssätt avseende lärandemål 3, 5 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, muntlig och skriftlig redovisning rörande språkutveckling avseende lärandemål 1-3 och 8-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM2, hemtentamen, 5 hp, individuell skriftlig inlämning rörande barn- och ungdomslitteratur och dess didaktiska förutsättningar och tillämpningar i undervisningen avseende lärandemål 6-8 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 1 hp, gruppuppgift rörande tillämpning av grammatikundervisning avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, seminarium rörande tillämpning av undervisning med skönlitteratur avseende lärandemål 5, 8 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på minst 8 hp.
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala