Kursplan - Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU261
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogisk takt - Lärares didaktiska och relationella kompetens
ISBN: 9789147144655
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
ISBN: 9789197558495
Tänka och handla som en lärare: utbildningsvetenskaplig kärna ur didaktiska och pedagogiska perspektiv
ISBN: 9789147148936
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder
ISBN: 9789127825222
Artiklar
Att undervisa om barns mänskliga rättigheter i förskolan och skolan. Utbildningens syften, innehåll och arbetsmetoder. Kap. 4
Tillhandhålls av läraren.
Att hantera läraryrkets komplexitet(er) - en grund för professionalitet?
URL: Utbildning & Demokrati DOI: https://doi.org/10.48059/uod.v22i1.982
Antropocen och utbildning direkta naturmöten och demokratiska processer
Känslor, värden och utbildning för en hållbar framtid: Att främja en kritisk känslokompetens i klimatundervisning
Att utbilda för hållbar utveckling: Ett pluralistiskt perspektiv
Tillhandahålls av läraren.
Webbadresser
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Kan vi möta mänsklighetens behov inom planetens gränser?
Vad är skolans roll i samhället?
URL: https://urplay.se/program/177075-larandets-idehistoria-vad-ar-skolans-roll-i-samhallet
Referenslitteratur
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
s. 33-46.
Innan grundskolan fanns. Översikt över historisk utbildningsstatistik 19442018
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys.
Övrigt
Aktuella (från 1 juli 2022) läroplan och kursplaner i grundskolan, ingår i kurslitteraturen.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att orientera sig i utbildningsväsendet som organisation samt tillägna sig kunskap om centrala begrepp för skola och undervisning. Kursen syftar också till att introducera studenten för didaktik som teoretiskt begrepp och praktisk metod för lärare samt introducera studenten för grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och akademiskt skrivande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. orientera sig i utbildningsväsendets styrdokument samt redogöra för centrala begrepp för skola och undervisning
2. tillämpa grundläggande didaktiska frågeställningar
3. redogöra för relationen mellan allmän didaktik och ämnesdidaktik
4. beskriva det svenska utbildningsväsendet ur ett nutida och historiskt perspektiv
5. planera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling
6. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Allmän didaktik och ämnesdidaktik
- Den svenska skolan som organisation och samhällsinstitution
- Skolans styrdokument ur didaktiska perspektiv
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig examination avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 4 hp, tentamen avseende lärandemål 1-4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala