Kursplan - Ledning och utvärdering i socialt arbete
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SAA076
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-08-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Systemisk projektledning
Kapitel 3. Obs! Detta kapitel kommer att finnas tillgängligt på canvas.
ISBN: 9789144090351
Utvärdering i socialt arbete: utgångspunkter, modeller och användning
ISBN: 978-91-27-11982-6 (inb.)
Projektledning
Kapitel 4 Projektplanen och projektledarens verktygslåda. Liber. Obs! Detta kapitel kommer att finnas tillgängligt på canvas
ISBN: 9789147131068
Människobehandlande organisationer: villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete
ISBN: 9789127136311
Ledarskap i socialt arbete: uppdrag, relationer, känslor och kraften av tillsammans
ISBN: 9789152735411
Kompendier
Neuroscience for Organizational Change: An Evidence-based Practical Guide to Managing Change
Ett kapitel kommer att finnas på Canvas.
ISBN: 9780749493189 (hft.)
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Kopierat kapitel från denna bok kommer att finnas på Canvas.
ISBN: 9789144094199
Ytterligare kapitel från bok eller artikel kan komma att läggas till utifrån projektledning.
Artiklar
Delvis människa, delvis organisation
Creating Appreciative Learning Cultures.
Kommer att finnas på canvas.
Styra med tillit. Forskning och praktik
S.19-26 samt s.61-79
The Appreciative inquiry Model. In E. Kessler
Artikeln kommer att finnas på Canvas
En domänteori för organisering av socialt arbete i offentlig sektor
URL: Länk
Evidence-based practice in social work: perceptions and attitudes among Norwegian social workers
URL: Länk
Postmodern challenges to Organizational Development
Kommer att finnas på Canvas.
Referenslitteratur
Arbetsmiljön i tillitsbaserad styrning och ledning. Exempel från socialtjänsten
Living Leadership: A systemic constructionist approach
Kommer att finnas på Canvas
Mot en evidensbaserad praktik i socialt arbete
Kultur och värdegrundsarbete ur ett tillitsperspektiv
Projektledning i offentliga organisationer: om att genomföra förändring i välfärdssektorn
ISBN: 9789144118789
Nya utvärderingsmonstret: om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn
ISBN: 9789144088945
Att leda i förändring: ledarskap, appreciative inquiry och samskapandets kraft
ISBN: 9789152735398
Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten: en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
ISBN: 978-91-7345-208-3
The audit society: rituals of verification
ISBN: 0191685186 (ebook) :
Four waves of evaluation Diffusion
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper dels om ledning och organisation, dels om utvärdering kopplat till teori och praktiknära forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 jämföra olika typer av organisationer med hänsyn till mål, struktur, makt, ledning och kultur
2 jämföra olika perspektiv på ledarskap, teamarbete och samverkan mellan yrkesgrupper inom välfärdsorganisationer
3 analysera förutsättningar för förändringsprocesser, kunskapsutveckling och lärande organisationer
4 redogöra för och diskutera begreppet evidensbaserad praktik, utvärderingens roll och betydelse för ledning och styrning av socialt arbete
5 analysera olika teorier om och modeller för utvärdering inom socialt arbete
Färdighet och förmåga
6 självständigt göra omvärlds- och problemanalys samt planera och lägga upp strategier för socialt förändringsarbete inklusive utvärdering och uppföljning
7 kritiskt granska utvärdering utifrån analys av verksamhetens behov av utvärderingskunskap samt självständigt föreslå, planera och genomföra utvärderingar av socialt arbete utifrån olika utvärderingsmodeller
8 kritiskt granska och reflektera över begreppet evidensbaserad praktik i socialt arbete samt motivera och argumentera för olika utvärderarroller och utvärderingsmodeller i relation till deras styrkor och svagheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9 värdera och bedöma det egna förhållningssättets betydelse i relation till ledarskapets olika roller, förväntningar och krav
10 värdera och bedöma styrkor och svagheter i olika utvärderingsmodeller samt vilka datainsamlingsmetoder som kan vara aktuella i relation till utvärderingars mål och syften
11 bedöma värdet av genomförda utvärderingar ur ett etik- och brukarperspektiv
Innehåll
Teoretiska perspektiv på organisationer och ledarskap
Personalutveckling och lärande organisationer
Ledning, teamarbete och samverkan i socialt arbete
Förändringsprocess i socialt arbete
Strategier för förändringsarbete
Evidensbaserat socialt arbete
Teorier om och modeller för utvärdering
Utvärderarens roll
Empiriska studier av utvärderingar och deras användning
Planering av utvärderingsarbete
Särskild behörighet
165 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
OBN1, Obligatorisk närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppuppgifter. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
INL1, Inlämningsuppgift, 3,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning. Förändringsarbete, organisation och ledarskap. Lärandemål 1-3. Betyg Underkänd (U) eller Betyg Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning. Granskning av genomförd utvärdering. Lärandemål 7, 8, 10 . Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, Projektrapport, 8 hp, individuell skriftlig och muntlig projektredovisning. Förändringsarbete, ledarskap och utvärderingsplan. Lärandemål 1- 11. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på PRO1 och G på övriga examinationer. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA038.