Kursplan - Utveckling och lärande för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU256
Giltig från
Vårtermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Övrigt
Aktuell läroplan gäller. Referenser som exempelvis kompendier, vetenskapliga artiklar, avhandlingar, referenslitteratur och myndighetstexter tillkommer i samband med kursstart.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om barns och elevers utveckling och lärande, särskilt den del som gäller grundskolans årskurs 4-6. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att utveckla färdigheter i vetenskapligt förhållningssätt och akademiskt skrivande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra ett resonemang om hur elevers kunskaper och erfarenheter kan tas till vara för att stimulera och stödja deras utveckling och lärande i olika undervisningskontexter
3. problematisera hur utveckling och lärande sker i olika lärandemiljöer med särskilt fokus på digital kompetens, entreprenöriella förmågor och estetiska lärprocesser
4. studera och diskutera övningsskolans miljöer och praktik med avseende på möjligheter och hinder för elevers utveckling och lärande
5. kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer med särskilt fokus på jämlikhet och jämställdhet
6. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Arvets, miljöns och kulturens betydelse för barns utveckling och lärande
- Teoretiska perspektiv om barns utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Förutsättningar för lärande
- Digital kompetens
- Entreprenöriella förmågor
- Estetiska lärandeprocesser
- Identitet, sexualitet och relationer, jämlikhet och jämställdhet
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
7,5 hp från Grundlärarprogrammet 4-6.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, seminarium avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande på fältdagar och efterföljande seminarium avseende lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala