Kursplan - Matematik för grundlärare årskurs 4-6, del 1A
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA032
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematiska samtal i klassrummet: vägar till elevers lärande
ISBN: 9789147129171
Webbadresser
Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
ISBN: 9789175593517
Hur ska man veta vad forskningen säger?: om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat
URL: Fritt tillgänglig på Skolforskningsinstitutets webbplats
Läroplan, LGR22, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning m.m. Skolverket
Matematiklyftet
URL: https://larportalen.skolverket.se/moduler?focusArea=Matematik&subject=Matematik
Matematiktermerförskolan
Referenslitteratur
Övrigt
Kompletterande material och artiklar som utdelas under kursens gång (läggs oftast ut på kursens sida på Canvas).
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om matematik och matematikdidaktik som är central i årskurserna 4-6. Fokus ligger på området taluppfattning och tals användning samt kartläggning av elevers kunskaper och planering för efterföljande undervisning anpassad efter elevernas behov.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa ämnesdidaktiska metoder och modeller för matematikundervisning i årskurserna 4-6, med hänsyn till den matematik som behandlas i årskurserna 1-3 och i årskurserna 7-9
2. beskriva grundläggande matematiska begrepp, samt kunna förklara begreppens inbördes relationer med hjälp av olika representationsformer och digitala verktyg
3. lösa matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
4. redogöra för innebörden av de fem matematiska förmågorna i grundskolans kursplan och deras betydelse för matematikundervisningen
5. kartlägga elevers matematikkunskaper och utifrån detta planera för efterföljande undervisning
6. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Lärarens roll och agerande i olika undervisningssituationer
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området taluppfattning och tals användning: De naturliga talen, de hela talen och de rationella talen. Användning av de fyra räknesätten för räkning med naturliga och rationella tal. Samband mellan bråktal, decimaltal och procent. Olika talsystem utifrån historiska exempel. Additiva system och positionssystem med olika baser. Grundläggande talteori om delbarhet, primtal och faktorisering.
- Aktuell kursplan för matematik i grundskolan
- Matematiska förmågor
- Olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material)
- Kartläggning av elevers matematikkunskaper och planering för undervisning när det gäller olika områden inom taluppfattning och olika matematiska förmågor, med speciellt fokus på elever i behov av särskilt stöd samt elever i behov av särskilda utmaningar
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
OVN1, övning, 1 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter och problem avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 0,5 hp, aktivt deltagande i laborationer avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, kartläggning och rapportering av elevers kunskaper avseende lärandemål 4-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarier kopplade till fältdagar och litteratur avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och FSR1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala