Kursplan - Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) med inriktning grundlärare F-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU920
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-10-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att vidareutveckla sin förmåga att som lärare utveckla undervisningen genom att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen i relation till elevers lärande och utveckling. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment stärks evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från
studenternas egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme.
Lärandemål
Kursen är indelad i tre moduler:
- Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling,
- God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet,
- Undervisningsutvecklande arbete.
Gällande **Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling**
ska studenten efter avklarad kurs:
- ha översikt över och kunna kritiskt värdera former för systematisk dokumentation av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
- visa förmåga att sammanhållet genomföra adekvat och etisk försvarbar dokumentation och analys utgående från en kombination av etablerade metoder med beaktande av önskat syfte
Gällande God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet ska studenten efter avklarad kurs:
- kritiskt kunna värdera traditionsbaserad undervisningspraktik inom den egna inriktningen i relation till beskrivningar av god
undervisning baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, i relation till elevers lärande och utveckling - visa kännedom om några väletablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet
- ha översikt över och kunna diskutera vad som på vetenskaplig grund utmärker expertis avseende undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
Gällande Undervisningsutvecklande arbete ska studenten efter avklarad kurs:
- kunna identifiera och problematisera vad som med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap kan/bör utgöra önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats
- visa god kännedom om såväl helhet som delar i några centrala modeller för undervisningsutveckling, samt dessas grundpremisser
- kunna kollegialt planera, genomföra och utvärdera en undervisningsutvecklande insats i enlighet med någon modell och med beaktande av önskad kunskapsutveckling för elever
- kunna diskutera former för att förädla och sprida utvecklad kunskap som beprövad erfarenhet kollegialt och till den kollektiva kunskapsbasen
Innehåll
**Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling
**
- Introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, anpassat för olika syften, som kollegial undervisningsutveckling eller stödjande av individuell undervisningsskicklighet
- Olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och elevers lärande och utveckling (exempelvis video, ljudinspelning, systematiska anteckningar, observationsprotokoll, kunskapstester, elevprodukter, enkäter eller intervjuer), som är funktionella för analys och bedömning av undervisningskvalitet, anpassat för olika syften
- Former för syftesdriven planering av upplägg och procedurer för koordinering mellan olika typer av underlag i förhållande till tillgänglig tid och resurser samt relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning
God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet
- Kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, generellt och specifikt för olika skolformer och verksamheter, nivåer och ämnen
- Översikt över väl etablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet och empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga lärare i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av elevers lärande och utveckling, kompletterat med exempel på konkret praktik från svensk kontext
Undervisningsutvecklande arbete
- Översikt över olika sätt att identifiera och problematisera önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap
- Översikt över väl etablerade modeller för i första hand kollegial undervisningsutveckling och en diskussion av vad evidensbaserad undervisningsutveckling innebär
- Praktiskt genomförande av någon modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang
- Kritiskt perspektiv på diskussion av uppföljning och utvärdering, samt former för spridning och granskning av
undervisningsutvecklande arbete i relation till uppsatta mål
Särskild behörighet
Legitimerad lärare med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6 samt uppnådd meriteringsnivå 1 inom det
nationella professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare.
Uppnådd meriteringsnivå 1 behöver ej vara beslutad vid ansökningstillfället förutsatt att en ansökan om meriteringsnivå 1 är inlämnad senast vid ansökningstillfället till denna kurs.
Utöver den behörighetsgivande examen krävs ytterligare 30 hp. För den som har en examen på forskarnivå kan den vara fullgjord antingen före eller efter behörighetsgivande examen.
Dessutom krävs aktuell yrkesverksamhet om minst halvtid som legitimerad förskollärare eller lärare inom skolväsendet.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 1,5 hp, skriftlig examination avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL3, inlämningsuppgift, 3,5 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 6-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Skriv ut kursplan