Kursplan - Evidens och säkerhet i vårdande
Omfattning
6.5 hp
Kurskod
VAE226
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-29
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Knowledge development in nursing: theory and process
ISBN: 9780323793001
Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: sjuksköterskans professionella ansvar
ISBN: 9789144162164
Artiklar
Development of a framwork for person-centred nursing
URL: Länk
Exploring person-centredness: a qualitative meta- synthes of four studies
URL: Länk
Referenslitteratur
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskap om evidens och säker vård inom sjuksköterskans ansvarsområde. Vidare syftar kursen till att studenten ska identifiera, analysera och planera evidensbaserade åtgärder för att främja patientsäkerhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. analysera olika innebörder av begreppen evidens och säker vård som tillämpas inom sjuksköterskans ansvarsområde
2. förklara betydelsen av evidens och säker vård i relation till den enskilde patienten och i planering av vårdarbetet på individ- och organisationsnivå
3. självständigt identifiera och analysera ett problemområde inom omvårdnad i behov av utveckling, grundat på evidens och med hänsyn till patientsäkerhet
4. planera förbättringsåtgärder utifrån bästa tillgängliga evidens med hänsyn till informatik och samhälleliga faktorer
Innehåll
Kursen omfattar 5 högskolepoäng teoretiska studier och 1,5 högskolepoäng verksamhetsintegrerat lärande (VIL).
Evidensbaserad omvårdnad
Patientsäkerhetsarbete
Personcentrerad vård med fokus på patientsäkerhet
Förbättringsarbete på individ- och organisationsnivå
Informatikens betydelse för evidens, säkerhet, personcentrerad vård och förbättringsarbete
Sjuksköterskans roll för framtiden med fokus på samhälleliga faktorer som påverkar vårdandet och vårdens aktörer
VIL: Tillämpa evidensbaserade förbättringsåtgärder
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 och följande godkända kurser från år 2, lästa på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande: Vårdprocessen, dokumentation och kulturell kompetens 7,5 hp, Vetenskaplig teori och metod 2, 7,5 hp, Vårdande samtal och bemötande, 5 hp, Sjuksköterskan som pedagog och ledare, 5 hp, Professionsblock 2 med inriktning psykisk ohälsa, 7,5 hp och Professionsblock 2 med inriktning somatisk vård, 7,5 hp.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 2 hp avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 1,5 hp avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL 1 och G på VIL1 och GRU1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
GRU1 lärande mål 1-2 ersätter GRU2 lärandemål 17 -18 i VAE086