Kursplan - Lärande i öppna nätverk
Omfattning
3.0 hp
Kurskod
PEA927
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Kurslitteraturen består av vetenskapliga artiklar och texter som görs tillgängliga online.
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren utvecklar sin förståelse för värden, möjligheter och utmaningar med att använda digitala verktyg för att stödja undervisning och lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagaren kunna:
1. förklara, diskutera och reflektera kring olika aspekter av e-lärande, såsom digital kompetens och kollaborativt lärande i öppna nätverk,
2. kritiskt reflektera kring frågor som rör lärande i öppna nätverk i relation till den egna praktiken som lärare.
Innehåll
- Deltagande online och digitala kompetenser
- Öppet lärande - delande och öppenhet
- Lärande i gemenskaper - lärande i internationella kollaborativa nätverk
- Design för blended learning online
Särskild behörighet
Pedagogisk digital kompetens, 2,5 hp.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, problembaserat lärande avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1,0 hp, reflekterande texter i bloggformat avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, praktik, 0,5 hp, ge återkoppling på andra kursdeltagares texter avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För G på kursen krävs G på GRU1, INL1 och PRA1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala