Kursplan - Personcentrerad vård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE214
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-02-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Person-centred practice in nursing and health care: theory and practice
ISBN: 9781118990568
Artiklar
Organizational culture and the implementation of person centered care: results from a change process in Swedish hospital care
108(2-3), 294-301
URL: Länk
Effects of person-centred and integrated chronic heart failure and palliative home care. PREFER: a randomized controlled study
16(10), 1142-1151
URL: Länk
Centeredness in Healthcare: A Concept Synthesis of Family-centered Care, Person-centered Care and Child-centered Care
42, 45-56
URL: Länk
Implementing national guidelines for person-centered care of people with dementia in residential aged care: effects on perceived person-centeredness, staff strain, and stress of conscience
26(7), 1171-1179
URL: Länk
Person Centered Care and Personalized Medicine: Irreconcilable Opposites or Potential Companions?
27(1), 45-59
URL: Länk
"Same same or different?" A review of reviews of person-centered and patient-centered care
102(1), 3-11
URL: Länk
Paradoxes of person‐centred care: A discussion paper
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om vuxnas och äldres livsvillkor, rättigheter och hälsa vid personcentrerad vård. Vidare ska studenten utveckla färdighet och förmåga liksom värderingsförmåga och förhållningssätt som främjar en etisk och professionellt hållning i personcentrerad vård med vuxna och äldre och deras familjer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. problematisera likheter och skillnader mellan personcentrerad vård och familjefokuserad vård utifrån vetenskapliga utgångspunkter
2. identifiera, problematisera och värdera vuxnas och äldres livsvillkor
3. identifiera, bedöma och värdera vuxna och äldres hälsa, omvårdnadsbehov och återhämtning utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
4. identifiera och problematisera mänskliga rättigheter i vårdsituationer i relation till personcentrerad vård och familjefokuserad vård
5. redogöra för och värdera kunskap om komplexa frågeställningar vid personcentrerad vård
6. identifiera och problematisera behov av ytterligare professionell och organisatorisk kunskap för utveckling, planering och ledning av personcentrerad vård
Innehåll
Etiska överväganden vid personcentrerad vård
Familjefokuserad vård
Fysisk, psykisk och sexuell hälsa
Livsvillkor som t.ex. etnicitet, socioekonomisk tillhörighet, ålder
Mänskliga rättigheter i ett vårdsammanhang
Normmedvetenhet, diskrimineringsgrunder
Personen i sitt sammanhang, ekologiskt perspektiv
Personcentrerad vård
Stöd till anhöriga och närstående
Vård i livets slutskede
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1 Seminarium, 2 hp, avseende lärandemål 1, 4 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1 Inlämningsuppgift, Skriftlig individuell inlämningsuppgift, 5,5 hp, avseende lärandemål 2-3, 5-6 betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl God på kursen krävs betyget VG på INL1 och G på SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter del av VAE135.