Kursplan - Existentiell vägledning
Omfattning
30.0 hp
Kurskod
OAV001
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-01-11
Reviderad
2018-01-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
A concise introduction to existential counselling
Delkurs 3
ISBN: 9781446208434
44 Letters from the Liquid Modern World
Delkurs 1
ISBN: 9780745650579
Existentialism: basic writings
Delkurs 1 Valda delar Finns att köpa på Studenttorget som kompendium före kursstart.
ISBN: 0872205967
Invitation to existential psychology: a psychology for the unique human being and its applications in therapy
Delkurs 2
ISBN: 9780470028971
Den omätbara människan: om människosynen i existentiell psykologi och terapi
Delkurs 2
ISBN: 91-27-11029-X
On becoming a person: a therapist's view of psychotherapy
Delkurs 2
ISBN: 1845290577
The handbook of humanistic psychology: theory, research, and practice
Delkurs 2 Valda delar
ISBN: 9781452267746
Ompröva livet!: existentiell vägledning och terapi i ny tillämpning
Delkurs 1 och 3
ISBN: 9789144056845
Vad hjälper?: vägar till återhämtning från svåra psykiska problem
Delkurs 3
ISBN: 912709863X
Existential therapy: distinctive features
Delkurs 3
ISBN: 9781138687097
On female body experience: "Throwing like a girl" and other essays
Serie: Studies in feminist philosophy Delkurs 1
ISBN: 9780195161939
Övrigt
I delkurs 1 tillkommer cirka 350 sidor enligt lärares anvisning. I övriga delkurser kan tillkomma cirka 250 sidor per delkurs enligt lärares anvisning.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande skall skaffa sig tillräckliga kunskaper inom existensfilosofi, humanistisk och existentiell psykologi och existentiell vägledningsmetod samt utveckla nödvändiga färdigheter för att genomföra existentiell vägledning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 redogöra för ett existensfilosofiskt perspektiv på mänskligt liv i det nutida samhället
2 reflektera över centrala existensfilosofiska tankegångar av betydelse för existentiella vägledningsinsatser
3 urskilja och reflektera över frågeställningar inom den humanistiska och existentiella psykologin
4 redogöra för och reflektera över centrala mänskliga livsdilemman och potentiella livskrisområden
5 redogöra för perspektiv på mänsklig hållbarhet och återhämtningsförmåga
6 argumentera för och motivera ett etiskt förhållningssätt gällande existentiellt vägledningsarbete
7 beskriva och tillämpa existentiellt inriktat vägledningsarbete
8 genomföra ett självgranskande och självkritiskt arbete av de egna vägledningsinsatserna
9 återkoppla andras vägledningsinsatser
10 redogöra för och jämföra relevant forskning inom kursens område
Innehåll
Människan i världen, 7,5 hp
Delkursen presenterar centrala existensfilosofiska tankegångar inom ramen för ett nutida samhällsperspektiv. Frågor som handlar om existensfilosofins förhållningssätt till senmodernitet, globalisering, kultur och genus behandlas. Existensfilosofins betydelse för existentiell vägledning klargörs.
Humanistisk och existentiell psykologi, 7,5 hp
Delkursen presenterar centrala begrepp och fenomen inom ramen för humanistisk och existentiell psykologi. De områden som berörs relaterar till människan som en varande, blivande och meningsskapande unik person i gemenskap med andra människor och de utmaningar och möjligheter detta innebär i förhållande till människans hälsa och ohälsa, liv och död.
Existentiell vägledningsmetod, 7,5 hp
Delkursen presenterar fenomenologisk metod och andra redskap som kan användas i existentiellt vägledningsarbete. Den utgår från ett holistiskt perspektiv på hälsa och ohälsa i termer av livsproblem. Fokus ligger på det existentiella livskrisbegreppet och på vägledning som grundas i det mänskliga behovet av att regelbundet ompröva och återupprätta sin tillvaro. Särskild vikt läggs också vid tålighet, hållbarhet och rehabiliteringsinsatser.
Tillämpad existentiell vägledning, 7,5 hp
Delkursen består av grupphandledning i humanistiskt och existentiellt inriktat vägledningsarbete där den studerande förväntas bidra med en egen vägledningsinsats som kan användas som underlag för handledning.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, fysioterapi, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad alternativt teologie kandidatexamen, psykologexamen, psykoterapeutexamen eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 6 hp, Människan i världen, avseende lärandemål 1, 2 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 6 hp, Humanistisk och existentiell psykologi, avseende lärandemål 3, 4 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, Inlämningsuppgift, 6 hp, Existentiell vägledningsmetod, avseende lärandemål 5-7 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL4, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, Tillämpad existentiell vägledning, lärandemål 7-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
LAB1, Grupphandledning, 3 hp, Tillämpad existentiell vägledning, aktivt deltagande i grupphandledning, avseende lärandemål 7-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, Människan i världen, aktivt deltagande i seminarier, avseende lärandemål 1, 2 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, Humanistisk och existentiell psykologi, aktivt deltagande i seminarier, avseende lärandemål 3, 4 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 1,5 hp, Existentiell vägledningsmetod, aktivt deltagande i seminarier, avseende lärandemål 5-7 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på tre av de fyra inlämningsuppgifterna (INL) och godkänt (G) på övriga examinationerna. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala