Kursplan - Forskningsprocesser
Omfattning
5.0 hp
Kurskod
ITE335
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2018-02-01
Reviderad
2023-01-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The Routledge companion to design research
What is a research question' in design?" (s. 132-141), Davis, M., samt Towards the formulation of a research question" (s. 142-150), Luck, R.
ISBN: 9780415706070
God forskningssed
https://publikationer.vr.se/produkt/god- forskningssed/ Med fokus på avsnitt 2.3.3; 2.4; 4.3-4.4.5; 8.2-8.4; och 8.10.
ISBN: 978-91-7307-352-3
Universal methods of design: 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
ISBN: 9781592537563
Problemformulering
Utdrag ur denna bok finns på Canvas
Svenska skrivregler
Alternativt senaste tillgängliga upplaga. Lägg extra fokus på avsnitt 2.6.2; 3 (s. 54-60); 4; och 14.
ISBN: 978-91-47-11149-7
Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
ISBN: 9789144122885
Artiklar
Information design: research and practice
Dyson, M. Information Design Research Methods" s. 435-449
ISBN: 9780415786324
Referenslitteratur
Övrigt
Ytterligare kortare texter kan komma att läggas till
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studenternas förmåga som informationsdesigners att verbalisera och problematisera sina gestaltningsprocesser. Kursen avser att fördjupa studenternas kunskap om centrala delar av forskningsprocesser relevanta för informationsdesign - bl.a. vetenskapliga teorier och metoder, vetenskapligt skrivande samt källkritik. Kursen syftar därmed också till att vara förberedande inför examensarbete i informationsdesign.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. kritiskt granska och argumentera för val av teorier och forskningsmetoder i relation till problem inom informationsdesign
2. tillämpa, både muntligt och skriftligt, för forskningsprocessen relevanta begrepp
3. uppvisa förståelse för samt kritiskt diskutera och värdera strategier för designarbete med forskningsansats
Innehåll
Kursen möjliggör för studenterna att reflektera över vetenskapliga redogörelser vad gäller designprocesser. Under kursens gång läggs därmed särskild vikt vid utvecklandet av kursdeltagarnas självständighet och kritiska förmåga till analys och diskussion vad gäller vetenskapliga redogörelser och designprocesser.
Särskild behörighet
75 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav 37,5 hp från inriktningskurser och 37,5 hp från allmän informationsdesign vari ingår 7.5 hp från kursen Vetenskap och design, eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1 hp, examinerar lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), Individuell uppgift, 3 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM2), Individuell uppgift, 1 hp, examinerar lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE302 Forskningsprocesser.