Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare i grundskolans årskurs 1-6
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SSA922
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-06-24
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter för att undervisa elever i ämnet svenska som andraspråk i grundskolans årskurs 1-6.
Lärandemål
Kursen är indelad i följande fyra teman:
- Ämnet svenska som andraspråk - en översikt,
- Språkstruktur,
- Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk samt Andraspråksinlärning och undervisning för andraspråksutveckling,
- Bedömning av ett andraspråk i utveckling.
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
gällande Ämnet svenska som andraspråk - en översikt:
- översiktligt beskriva framväxten av skolämnet svenska som andraspråk och dess sociolingvistiska kontext
gällande Språkstruktur: - redogöra för svenskans grundläggande grammatiska struktur och ljudstruktur i ett tvärspråkligt perspektiv
gällande Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk samt Andraspråksinlärning och undervisning för andraspråksutveckling: - beskriva litteracitetsutvecklingens olika komponenter hos flerspråkiga elever samt planera undervisning som stöttar flerspråkig litteracitetsutveckling
- planera andraspråksundervisning med utgångspunkt i texter i olika genrer inklusive skönlitteratur på ett sätt som gynnar språkutveckling
- planera undervisning som bygger på teorier om flerspråkiga elevers lexikala utveckling
- nämna grundläggande skillnader mellan andrapråksutveckling och specialpedagogiska behov hos andraspråkselever
- redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv genom att använda centrala begrepp inom området
- redogöra för didaktiska val och diskutera val av läromedel i andraspråksundervisning samt motivera dessa teoretiskt ur ett andraspråksperspektiv
gällande Bedömning av ett andraspråk i utveckling: - tillämpa grundläggande metoder för formativ analys och summativ bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling med utgångspunkt i skolans styrdokument
- redovisa inlärningsgångar i den grammatiska utvecklingen hos andraspråkselever
Innehåll
Ämnet svenska som andraspråk - en översikt:
- Skolämnet svenska som andraspråk
- Ämnets sociolingvistiska kontext samt ämnets kontext i svensk skola
Språkstruktur:
- Grundläggande svensk fonetik och grammatik i tvärspråkligt perspektiv
Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk samt Andraspråksinlärning och undervisning för andraspråksutveckling:
- Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
- Andraspråksundervisning med utgångspunkt i textgenrer
- Teorier om ord- och begreppsutveckling
- Grundläggande skillnader mellan andrapråksutveckling och specialpedagogiska behov hos andraspråkselever
- Centrala teorier om språkinlärning
- Språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv
- Didaktiska val avseende undervisningsmetoder och läromedel
Bedömning av ett andraspråk i utveckling:
- Grundläggande metoder för formativ analys och summativ bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling
- Inlärningsgångar i den grammatiska utvecklingen hos andraspråkselever
Särskild behörighet
30 hp svenska för undervisning i årskurs 1-3 och/eller 4-6 eller motsvarande. Dessutom krävs huvudmannens godkännande.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, seminariediskussion med skriftlig inlämning avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, uppgift avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 3 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 1 hp, prov avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 3 hp, skriftlig salstentamen avseende lärandemål 7 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 9 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, sammanfattande inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 3-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd
(G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Skriv ut kursplan