Kursplan - Pedagogik 61-90 - Pedagogik som vetenskap och forskningsområde
Omfattning
30.0 hp
Kurskod
PEA108
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen)
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Delkurs 1
Den lärande människan: utveckling, lärande, socialisation
ISBN: 978-91-47-09730-2
Delkurs 2
Statistisk verktygslåda 0: att förstå och förändra världen med siffror
ISBN: 9789144140902
Delkurs 3
Egen vald litteratur
Artiklar
Om kvalitet i kvalitativa studier
Vol 25, No 1, Jubilee Issue, 16-35. Finns att hämta på Canvas vid kursstart.
Webbadresser
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
ISBN: 91-7307-008-4
URL: Fulltext
Forskningsöversikt 2019.: utbildningsvetenskap
ISBN: 9789173073813
God forskningssed
ISBN: 978-91-7307-352-3
Referenslitteratur
Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
ISBN: 9789144122885
Lärande i arbetsliv och organisationer: en teori- och litteraturöversikt
ISBN: 978-91-89444-34-8
Etiska dilemman: forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
ISBN: 978-91-40-67733-4
Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande
ISBN: 9789127120006 (inb.)
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om pedagogik som forskningsdisciplin och tillämpa kunskaperna i ett uppsatsarbete. Kursen förbereder för studier på avancerad nivå i pedagogik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
Delkurs 1, Det pedagogiska forskningsfältet
1. visa kunskap om aktuell pedagogisk forskning med relevans för det egna självständiga arbetet
2. visa förmåga att formulera ett vetenskapligt syfte med pedagogisk relevans
Delkurs 2, Vetenskapsteori och metod 3
3. visa förståelse för metodologiska perspektiv med relevans för det egna självständiga arbetet
4. visa förmåga att formulera en forskningsdesign som anknyter till det egna självständiga arbetet
Delkurs 3, Uppsats
5. visa fördjupad kunskap om pedagogiska forskningsfält och aktuell forskning
6. visa förmåga att självständigt kunna samla och analysera empiriskt material utifrån vald metod
7. visa förmåga att tillämpa valda teoretiska perspektiv
8. visa förmåga att skriftligt och muntligt formulera och motivera ett valt problem utifrån olika kunskapsteoretiska, metodologiska och etiska överväganden
9. visa förmåga att skriftligt och muntligt försvara det självständiga arbetet samt kritiskt granska vetenskaplig kvalitet i ett annat självständigt arbete i pedagogik
Innehåll
Delkurs 1, Det pedagogiska forskningsfältet
- Problemformulering och litteraturorientering inför uppsatsarbetet
Delkurs 2, Vetenskapsteori och metod 3
- Metodologiska perspektiv och kunskapsteoretiska grunder
- Formulera en forskningsdesign till det självständiga arbetet
- Fördjupade kunskaper om insamling och analys av empiri
Delkurs 3, Uppsats
- Genomförande av ett självständigt arbete på vetenskaplig grund
- Vid ett oppositionstillfälle skriftligt och muntligt försvara det självständiga arbetet
- Vid ett oppositionstillfälle kritiskt granska ett annat självständigt arbete
Särskild behörighet
Pedagogik 1-30 samt Pedagogik 31-60. Av dessa skall minst 50 hp vara slutförda varav 15 hp i vetenskapsteori och metod eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 7 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
UPS1, uppsats, 15 hp, uppsats med tillhörande muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt ventilering, avseende lärandemål 5-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, opponering av ett annat självständigt arbete med tillhörande muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt ventilering avseende lärandemål 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på UPS1.
Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala