Kursplan - Pedagogik 1-30 - Introduktion till allmänpedagogik
Omfattning
30.0 hp
Kurskod
PEA106
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Introduktion till pedagogik
Pedagogik för förändring: röster som utmanat kunskap och samhälle
ISBN: 978-91-44-11392-0
Pedagogik som vetenskap: en inbjudan
Kommer sedan även användas i delkursen Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
ISBN: 9789140697202
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Anställningsbarhet: perspektiv från utbildning och arbetsliv
ISBN: 9789144104904
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Meningsskapande och delaktighet: om vår tids socialpedagogik
ISBN: 978-91-7173-266-8
Vetenskapsteori och metod 1
Delkurs 4
Artiklar
Introduktion till pedagogik
Artiklarna nedan finns tillgängligt på Canvas via länk. Obligatorisk litteratur.
Lära och utvecklas tillsammans. Myndigheten för skolutveckling. (s.2-6, 10-13.)
Vuxenpedagogik som vetenskaplig disciplin. I L. Borgström & P. Gougoulakis. (Red.), Vuxenantologin. En grundbok om vuxnas lärande (s. 53-69). Bokförlaget Atlas.
Vad formar en människa? I U. P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (Red:er), Lärande, skola, bildning: Grundbok för lärare (s. 223-250). Natur & Kultur.
Bildning och Pedagogik en akademi för bildning? (Högskoleverkets rapportserie, 2008:32). Högskoleverket.
Föreställningar om lärande och tidsanda. I S. Selander (red.) Kobran, nallen och maijen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. (s. 71-89). Myndigheten för skolutveckling.
Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Artiklarna nedan finns tillgängligt på Canvas via länk. Obligatorisk litteratur.
Bildning i massutbildningens tid. I A. Burman (Red.) Våga veta! Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv (s. 75-96). Södertörn Studies in Higher Education.
Den demokratiska utbildningssynen. I J. Dewey. Utbildning och demokrati (övers. N. Sjödén, s, 121-140). Daidalos (orig. 1916).
När missförstånd blir till bristande kognitiva förmågor i klassrummet. I K. Hundeide Sociokulturella ramar för barns utveckling. (s. 189-196). Studentlitteratur.
Falsk auktoritet och äkta/Frigörelse från auktoriteten I. H. Lane. Barnets fyra åldrar Råd till föräldrar och lärare. (övers. G. Lindström, s. 141-156). Natur och kultur.
Dynamics of group action. Educational Leadership, 1, 195200.
Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
Innehåller ett antal olika artiklar, finns tillgängligt på Canvas. Obligatorisk litteratur.
Artiklar kan tillkomma i alla delkurser som obligatorisk litteratur.
Referenslitteratur
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
ISBN: 9789144068879
Övrigt
Det tillkommer kapitel och artiklar efter lärares anvisningar.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig förmåga att identifiera och kritiskt förhålla sig till allmänpedagogik som kunskapsområde, dess spänningsfält, teorier och begrepp. Kursen syftar även till att introducera studenten till grundläggande kunskaper i vetenskapligt skrivande, vetenskapsteori och metoder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
Delkurs 1, Introduktion till pedagogik
1. visa kunskap om idétraditioner, teorier och problemområden som har betydelse för den pedagogiska disciplinens framväxt och tillämpningsområden
2. visa kunskap om, och uppvisa grundläggande färdigheter, i vetenskapligt förhållningssätt och skrivande
Delkurs 2, Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
3. visa kunskap om pedagogiska frågeställningar kring utbildning i ett historiskt och ett samtida perspektiv
4. visa kunskap om pedagogiska teoriers syn på lärande, kunskap, utbildning och demokrati
Delkurs 3, Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
5. visa kunskap om ett pedagogiskt perspektiv på spänningsfältet mellan människans aktörskap och strukturer i samhället
6. visa förståelse för teorier om, och synsätt på, identitet, makt och delaktighet
Delkurs 4, Vetenskapsteori och metod 1
7. visa kunskap om innebörden i grundläggande vetenskapsfilosofiska och teoretiska perspektiv
8. redogöra för forskningsprocessens olika steg
Innehåll
Delkurs 1, Introduktion till pedagogik
- Kursen ger en introduktion till pedagogik som kunskapsområde samt till akademiskt skrivande
Delkurs 2, Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
- Kursen behandlar lärande, kunskap, utbildning och demokrati ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv
Delkurs 3, Pedagogik i ett kulturellt perspektiv
- Kursen behandlar spänningsfältet mellan människans aktörskap och strukturer ur ett pedagogiskt perspektiv
- Olika synsätt på identitet, makt, och delaktighet
Delkurs 4, Vetenskapsteori och metod 1
- Orientering i vetenskapsfilosofiska och teoretiska utgångspunkter
- Grundläggande kunskaper i olika forskningsmetoder
- Databassökning och källkritik
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 7,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 6,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL4, inlämningsuppgift, 7,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 7 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För betyget VG på kursen krävs VG på minst tre examinationsmoment.
Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala