Kursplan - Språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i förskolan ur ett första- och andraspråksperspektiv
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU917
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-03-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig förståelse för och färdigheter i språk-, läs-, skriv- och matematikundervisning,
vilket också belyses ur ett första- och andraspråksperspektiv.
Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att tillägna sig ämnesdidaktisk fördjupning och systematiskt arbetssätt baserat på
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Lärandemål
1. identifiera och redogöra för matematiska begrepp inom aritmetik som har inverkan på barns matematikutveckling, ur ett första- och
andraspråksperspektiv
2. visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och de estetiska uttrycksformernas betydelse för barns lärande och utveckling i
matematik med fokus på aritmetik, ur ett första- och andraspråksperspektiv
3. ur ett första- och andraspråksperspektiv reflektera över utmaningar i samband med att undervisa om ett matematiskt innehåll med
fokus på aritmetik och analysera hur utmaningarna kan hanteras
4. visa kännedom om lekens, miljöns, materialens och de estetiska uttrycksformernas betydelse för barns lärande och utveckling för barns
språk-, läs- och skrivutveckling, ur ett första- och andraspråksperspektiv
5. identifiera och redogöra för begrepp inom språklig medvetenhet som har betydelse för barns språk-, läs- och skrivutveckling ur ett
första- och andraspråksperspektiv
6. identifiera och redogöra för hur högläsning och samtal om text kan bidra till barns språk-, läs- och skrivutveckling ur ett första- och
andraspråksperspektiv
7. ur ett första- och andraspråksperspektiv reflektera över utmaningar i samband med språkliga och läsfrämjande aktiviteter och analysera
hur utmaningarna kan hanteras
8. systematiskt planera, genomföra, dokumentera, följa upp och utveckla aktiviteter som främjar barns språk-, läs-, skriv- och
matematikutveckling
9. redogöra för och använda begrepp från lekresponsiv undervisning för att analysera och diskutera lek- och undervisningsaktiviteter
kopplat till barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
Innehåll
- Teoretiska och didaktiska perspektiv på barns språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
- Undervisningsmetoder och verktyg för att utveckla förskolans praktik relaterat till lek, miljö, material och estetiska uttrycksformer
- Taluppfattning och begynnande aritmetikfärdigheter
- Språkutvecklande arbetssätt, där högläsning och samtal ingår
- Lekresponsiv undervisning och guidad lek
- Systematiskt kvalitetsarbete
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller motsvarande.
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 7 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, övningar avseende lärandemål 1, 3 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd
(VG).
SEM2, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4, 7 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 2 hp, övningar avseende lärandemål 4-6 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 3,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4-6 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd
(VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd