Kursplan - Funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter - speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA953
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-03-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om och förståelse av funktionsnedsättningar, inbegripet
neuropsykiatriska svårigheter och kunna tillämpa dessa kunskaper vid (special)pedagogiskt utredningsarbete och implementering av
stödinsatser till barn och elever i lärmiljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa god kännedom om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
2. redogöra för och reflektera över begrepp och symtombilder relaterade till funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska
svårigheter
3. redogöra för och jämföra olika teorier, perspektiv och aktuell forskning gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska
svårigheter
4. identifiera implikationer för stödinsatser och specialpedagogiskt arbete i forskning om funktionsnedsättningar inbegripet
neuropsykiatriska svårigheter
5. tillämpa kunskaper om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, vid pedagogiskt utredningsarbete innefattande
åtgärdsprogram och implementering av stödinsatser i lärmiljöer
6. redogöra för och visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska
svårigheter i lärmiljöer med andra yrkesgrupper till exempel inom elevhälsa
7. visa vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Symtombilder och begrepp
- Teorier, perspektiv och aktuell forskning
- Tvärvetenskaplighet
- Pedagogiskt utredningsarbete och åtgärdsprogram
- Implementering av stödinsatser
- Lagarbete, samverkan och elevhälsoarbete
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om
statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning.
Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta
utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd
(VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 1 hp, salstentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd