Kursplan - Specialpedagogiska perspektiv och specialpedagogiskt arbete - speciallärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA952
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-03-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskaper om vetenskapliga perspektiv och specialpedagogisk verksamhet med
betydelse för arbetet som speciallärare.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa god kännedom om det specialpedagogiska kunskapsområdet, dess framväxt och vetenskapliga grund
2. redogöra för och reflektera över olika specialpedagogiska perspektiv och forskning i förhållande till specialpedagogisk verksamhet
3. beskriva, analysera och diskutera specialpedagogiskt arbete som speciallärare
4. beskriva och visa god kännedom om olika områden inom specialpedagogiskt arbete och verksamhet
5. beskriva och kritiskt granska förebyggande arbete, kartläggnings- och åtgärdsprocesser samt uppföljningar och utvärderingar inom
specialpedagogiskt arbete och verksamhet
6. visa vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Det specialpedagogiska kunskapsområdet och dess vetenskapliga grund
- Ett historiskt perspektiv på specialpedagogik
- Specialpedagogisk verksamhet
- Specialpedagogiskt arbete som speciallärare
- Kartläggnings- och åtgärdsprocesser
- Utvärdering
- Åtgärdsprogram
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om
statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning.
Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta
utbildningen.
Examination
INL1 inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd
(VG).
INL3, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd
(VG).
OVN1, övning, 2 hp, övning avseende lärandemål 2, 3, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 4 hp, seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL2 och INL3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd