Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare åk 7-9, 45 hp (1-45 hp). Ingår i Lärarlyftet
Omfattning
45 hp
Kurskod
SSA921
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-03-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper i svenska som andraspråk för undervisning i ämnet
inom grundskolans senare år.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. diskutera den mångkulturella skolan med hjälp av centrala termer så som språk och språknormer, kultur, etnicitet och identitet,
enspråkighet, flerspråkighet, modersmål
2. reflektera kring skolans bemötande av flerspråkiga elever med utgångspunkt i didaktisk medvetenhet och interkulturella perspektiv
3. diskutera organisation av undervisning i ett andraspråksperspektiv utifrån styrdokumenten
4. analysera talad och skriven produktion av andraspråksbrukare med hjälp av grundläggande grammatisk terminologi
5. redogöra för svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv med hjälp av grundläggande grammatisk terminologi
6. redogöra för och tillämpa grundläggande terminologi inom svensk fonetik vid analys av inlärares uttal
7. diskutera lärares didaktiska val och prioriteringar vid planering av uttalsundervisning
8. redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv med hjälp av centrala begrepp inom området
9. beskriva typiska inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid andraspråksinlärning
10. diskutera faktorer som påverkar förmågan att tillägna sig språk i olika åldrar
11. redogöra för hur lärande på ett andraspråk går till och diskutera språkets betydelse för kunskapsutvecklingen
12. redogöra för litteracitetsutveckling hos flerspråkiga elever med grund i olika teorier
13. tillämpa både digitala och traditionella undervisningsmetoder som är såväl språk- som kunskapsutvecklande
14. diskutera språkbruk och språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv och i olika sociala sammanhang
15. tillämpa grundläggande metoder för analys och bedömning av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och
språkutveckling
16. redovisa inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
17. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Migrationens påverkan på samhälle och skola
- Språk, kultur, identitet och etnicitet ur ett läroplans- och utbildningsperspektiv
- Villkor och stöd för elevers lärande; mottagande, modersmålsundervisning och studiehandledning
- Ämnet svenska som andraspråk - då och nu
- Värdegrund; ett interkulturellt förhållningssätt
- Orientering om svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv, inklusive analys av andraspråkstexter
- Grundläggande fonetisk terminologi, inklusive IPA-alfabetet samt svensk fonologi och ortografi i tvärspråkligt perspektiv
- Uttalets betydelse för muntlig kommunikation i ett språksociologiskt perspektiv
- Övningar i att analysera och beskriva talad svenska
- Didaktiska frågor rörande andraspråkstalares uttalsutveckling
- Centrala teorier om språkinlärning, gällande både första- och andraspråksinlärning
- Tvåspråkig utveckling hos barn, inklusive inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid språkinlärning
- Individuella och sociala faktorers inverkan på språkbruk och språkinlärning i och utanför tvåspråkiga utbildningssammanhang
- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
- Litteracitetsutveckling och läromedelsanalys ur ett andraspråksperspektiv
- Multimodala och digitala undervisningsformer
- Metoder för att bedöma och utvärdera andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkfärdighet på olika nivåer
- Inlärningsgångar, processbarhetsteori och performansanalys
- Orientering om och en kritisk granskning av befintliga test och prov
Särskild behörighet
Godkännande från skolhuvudman krävs. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta
och riskerar att få avbryta utbildningen.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om
statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 3,5 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1, 2 och 17, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 6, 7 och 17, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR3, fältstudierapport, 3 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 15-17, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 6, 7 och 17, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM2, hemtentamen, 4,5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 15 och 16, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 1 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 4 hp, seminarium avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, seminarium avseende lärandemål 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 3,5 hp, seminarium avseende lärandemål 12-14, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM3, hemtentamen 4,5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM4, hemtentamen 4,5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 8 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM5, hemtentamen 4 hp, hemtentamen avseende lärandemål 11 och 12, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 2 hp, övning avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 2 hp, övning avseende lärandemål 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på HEM1, HEM2, HEM3, HEM4 och HEM5.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd