Kursplan - Högläsningsstunder i förskola och skola
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA053
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-02-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om högläsningsstunder i förskola och skola som främjar barns och
elevers språk-, läs- och skrivutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och reflektera över vad som kännetecknar en högläsningsstund som främjar barns och elevers språk-, läs- och
skrivutveckling
2. följa, dokumentera och analysera en högläsningsstund i förskola eller skola (eller annan pedagogiskt inriktad verksamhet) i syfte att
identifiera välfungerande inslag och utvecklingsmöjligheter
3. planera, genomföra och utvärdera en högläsningsstund i en förskola eller skola (eller annan pedagogiskt inriktad verksamhet)
4. redogöra för och reflektera över val av litteratur och verktyg vid högläsningsstund
Innehåll
- Högläsningens kännetecken och strategier
- Barnlitteratur, bokval och läsmiljö
- Språk-, läs- och skrivutveckling genom högläsning
- Digitala verktygs möjligheter och utmaningar vid högläsning
- Observation och analys av högläsningsstund
- Planering, genomförande och utvärdering av högläsningsstund, inbegripen självreflektion över egen högläsning
- Ledning och stimulans, (extra) anpassningar och särskilt stöd
- Verksamhetsplaner/handlingsplaner
- Röst och talvård
- Presentationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgift avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U)
eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgift avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U)
eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgift avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U)
eller Godkänd (G).
SEM4, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U)
eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd