Kursplan - Hållbar förskola
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA109
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla fördjupad kunskap om förskollärarprofessionens komplexitet och av ett professionellt ledarskap. Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att självständigt analysera, värdera och skapa förutsättningar för en hållbar förskola med hög kvalité.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad kunskap om förskollärarprofessionens komplexitet i relation till en föränderlig värld
2. visa fördjupad kunskap om och förmåga att kritiskt analysera, reflektera kring och värdera det egna ledarskapet
3. visa förmåga att identifiera och motivera sitt eget behov av ytterligare kunskap och kompetens inom utbildning och undervisning för hållbar utveckling utifrån de tre dimensionerna
4. visa färdigheter att självständigt och i samverkan med andra analysera och planera, för utbildning och undervisning för hållbar utveckling med syfte att stärka förskolans systematiska kvalitetsarbete
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Förskollärarprofessionen och ett professionellt ledarskap
- Utbildning och undervisning för hållbar utveckling utifrån social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet
- Systematiskt kvalitetsarbete
- En likvärdig förskola
- Jämlikhet och jämställdhet
Särskild behörighet
155,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Vetenskapsteori för förskollärare,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - förskollärare,
- 7,5 hp Förskollärarens uppdrag och ansvar i undervisning och utbildning,
- 7,5 hp Barns samspel och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling,
- 22,5 hp Kvalitativa förskolemiljöer - fördjupade förskolepedagogiska och ämnesdidaktiska perspektiv, samt
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering - förskollärare.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projektrapport, 2 hp, projektrapport avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 4 hp, seminarium avseende lärandemål 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd