Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 3 - förskollärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU356
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla och fördjupa den egna förståelsen för och reflekterandet kring den pedagogiska verksamheten i förskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet till att utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämnes- och förskoledidaktik självständigt planera, organisera och leda utbildningen i syfte att skapa god lärmiljö i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för förskolan ger uttryck för
2. visa i handling den flerdimensionella kommunikativa kompetens som förskolläraryrket kräver
3. självständigt identifiera och välja innehåll och metoder utifrån påverkansfaktorer, fördjupade ämnes-förskoledidaktiska perspektiv, samt barns olika erfarenheter, behov och förutsättningar i syfte att främja och utveckla en god lärmiljö
4. självständigt leda och organisera undervisningen och utbildningen i förskolan, utifrån ämnes-förskoledidaktiskt perspektiv, estetik som innehåll och metod, barns olika erfarenheter, behov och förutsättningar och använda digitala verktyg utifrån ett kritiskt förhållningssätt
5. dokumentera, utvärdera och bedöma hur utbildningen främjar barns lek, lärande, utveckling och delaktighet
6. självständigt och tillsammans med andra, utvärdera och utveckla den egna undervisningen i relation till hållbar utveckling och interkulturalitet
7. skapa relationer för samverkan och visa medvetenhet om dess betydelse för barns meningsskapande och utvecklandet av utbildningen
8.dokumentera, analysera, reflektera och diskutera erfarenheterna av yrkesrollen
9.uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för förskolan
- Påverkansfaktorer i förskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnes- och förskoledidaktik, estetiska läroprocesser
- Samverkan
- Utvärdering och bedömning av förskolans verksamhet
- Lärande för hållbar utveckling
- Interkulturalitet
- Dokumentation
- Digitala verktyg
- Praktisk yrkesteori
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
125,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - förskollärare,
- 7,5 hp Barns samspel och lärande i förskolan, samt
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling.
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 8 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges endast ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens universitet framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i VFU-Handbok, Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning och studiehandledning.