Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU174
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att utveckla teoretisk kunskap om och metoder för utvecklingsarbete och utvärdering inom förskola samt att studenten utvecklar en medvetenhet om betydelsen av detta för kunskapsutvecklingen inom förskollärarprofessionen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och kritiskt granska olika teoretiska perspektiv på utvecklingsarbete och utvärdering
2. tillämpa, analysera och argumentera för metoder gällande utvecklingsarbete och utvärdering i praktiken
3. visa förmåga att sammanställa, systematisera, analysera och kritiskt reflektera över insamlat material
4. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska och praktiska studier avseende utvecklingsarbete och kvalitetsredovisning inom förskola
- Olika modeller och metoder av utvecklingsarbete, utvärdering och kvalitetssäkring i praktiken
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
97,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Vetenskapsteori för förskollärare, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, muntlig examination avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd