Kursplan - Kvalitativa förskolemiljöer - fördjupade förskolepedagogiska och ämnesdidaktiska perspektiv
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
PEA111
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade ämnesdidaktiska kunskaper med fokus på kvalitativa och hållbara miljöer för undervisning, lärande och utveckling i förskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla kritiskt tänkande kring hur pedagogiska resurser skapar förutsättningar för barns lärande och meningsskapande i förskolan, samt att tillägna sig fördjupad förmåga att självständigt och systematiskt analysera, värdera och skapa förutsättningar för en hållbar förskola. Vidare syftar kursen till att fördjupa studentens kunskap och medvetenhet om förskollärarprofessionens komplexitet och en hållbar utbildning för förskolebarn i en föränderlig omvärld.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa fördjupad kunskap om förskolans holistiska perspektiv på hållbar utbildning och undervisning, som främjar barns lek, lärande och utveckling, i relation till såväl förskolepedagogisk som ämnesdidaktisk forskning
2. tillämpa fördjupad ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap inom språk, matematik, naturvetenskap, teknik och estetiska uttrycksformer
3. visa förmåga att planera och genomföra undervisning som främjar barns lek, nyfikenhet, intressen, utveckling och lärande
4. utifrån olika teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv visa förmåga att analysera barns möjligheter till lek, lärande och utveckling i olika situationer och miljöer
5. visa fördjupad förmåga att kritiskt välja och använda verktyg, såväl analoga som digitala, i förskolans utbildning och undervisning med medvetna ämnes- och förskoledidaktiska överväganden
6. problematisera kvalitet och hållbar utveckling som begrepp i relation till förskolans utbildning
7. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Fördjupade ämneskunskaper i språk, matematik, naturvetenskap, teknik och estetiska uttrycksformer för undervisning i förskola
- Befästande kunskaper om hållbar utveckling i relation till ämnesdidaktik för undervisning i förskola
- Observera, planera, genomföra, dokumentera, utvärdera, analysera, och utveckla lärmiljöer och undervisning
- Barnkultur ur ett historiskt och samtida perspektiv
- Plats, rum och situation som kvalitativa lärandemiljöer
- Intersektionella och normkritiska perspektiv på förskolans lärandemiljöer
- Estetiska uttrycksformer som utgångspunkt och redskap för att gestalta, kommunicera och utveckla kunskap inom olika ämnesområden
- Analoga och digitala verktyg och medier som främjar barns utveckling, lärande och digitala kompetens
- Olika teoretiska perspektiv på undervisning och lärande i förskolan
- Språkstimulerande lärandemiljöers betydelse för en- och flerspråkiga barns utveckling och lärande
Särskild behörighet
97,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Vetenskapsteori för förskollärare,
- 7,5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspekti,
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser i förskola,
- 7,5 hp Matematik i förskolan, samt
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 2, 4, 6 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, aktivt deltagande i genomförande och utvärdering av gruppuppgift avseende lärandemål 1-3 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 7,5 hp, fältstudierapport med muntlig gruppexamination och skriftlig individuell examination avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1, HEM1 och FSR1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd