Kursplan - Uppföljning och analys av lärande och utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU289
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig en bred kännedom om teorier avseende uppföljning och analys i relation till barns utveckling och lärande. Kursens syftar vidare till att studenten utvecklar kunskap om bedömning som tillvägagångssätt för att förstå barns erfarenheter, utveckling och lärande. Kursen syftar även till att diskutera och problematisera etiska och praktiska aspekter av pedagogisk dokumentation.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och kritiskt granska historiska och teoretiska perspektiv på uppföljning, bedömning, analys och pedagogisk dokumentation
2. i skrift systematisk sammanställa och diskutera relevant forskning kring uppföljning i förhållande till barns utveckling och lärande
3. använda olika redskap för dokumentation, bedömning, uppföljning och analys av barns lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål
4. pröva och kritiskt analysera olika sätt att observera, analysera och dokumentera barns erfarenheter, lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Uppföljning, bedömning analys i förskolans praktik ur ett historiskt perspektiv
- Uppföljning, bedömning och analys ur olika teoretiska perspektiv
- Pedagogisk dokumentation och dess användning
- Olika metoder för observation, analys och uppföljning av barns lärande och utveckling i relation till förskolans verksamhetsmål
- Uppföljning med barns erfarenheter som grund
- Bedömning som tillvägagångssätt för att förstå barns erfarenheter, utveckling och lärande
Särskild behörighet
67,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 4,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 3 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 6 hp Utveckling och lärande för förskollärare, samt
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan.
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, skriftligt och muntligt seminarium avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 5,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd