Kursplan - Barns samspel och lärande i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA103
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om identitets- och subjektskapande processer i förskolan i förhållande till barns utveckling, lärande och lek samt kunskaper om kamratkulturer. Kursens syfte är vidare att studenten ur ett flerdimensionellt perspektiv befäster kunskaper om förskolemiljöns betydelse för barns utveckling och lärande. Kursen syftar även till att utveckla kunskaper om barns samlärande och barngruppen som resurs i förskolans utbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och problematisera förskolemiljöns påverkan och betydelse för barns utveckling, lärande och identitets- och subjektskapande
2. observera, analysera och beskriva barns lek i förskolemiljön med fokus på barns samspel och samlärande ur olika perspektiv
3. redogöra för innebörder av barns kamratkulturer och kamratrelationer och kunna diskutera dessa i förhållande till genus, ålder, etnicitet och klass
4. visa på och motivera hur barngruppen kan ses som resurs avseende lek, lärande och omsorg i utbildningen
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
6. visa på kommunikativ förmåga och färdigheter i muntlig framställning
Innehåll
- Utomhus- och inomhusmiljöns betydelse för barns lärande, lek och utveckling
- Barns identitetsskapande och subjektskapande
- Barns kamratkulturer och kamratrelationer
- Barngruppen som resurs och barns samlärande
Särskild behörighet
67,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 3 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 3 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 3 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 3,5 hp Utveckling och lärande för förskollärare, samt
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan.
Examination
HEM1, hemtentamen, 5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 1, 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 2,5 hp, muntlig gruppuppgift avseende lärandemål 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd