Kursplan - Förskollärarens uppdrag och ansvar i undervisning och utbildning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA104
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall utveckla kunskap om yrkesetik, (yrkes)profession och förskollärarkompetens samt utveckla en förmåga att analysera dessa i relation till förskolans uppdrag och styrdokument. Vidare syftar kursen till att utveckla, befästa och tillämpa kunskap om förskoledidaktik i relation till undervisning och förskolan som utbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. problematisera förskollärarkompetens och (yrkes)profession i relation till förskollärarens uppdrag
2. urskilja och diskutera förskollärarens yrkesetiska principer
3. didaktiskt tillämpa och diskutera lekinriktat, estetiskt och tematiskt arbetssätt relaterat till vetenskaplig grund
4. analysera och kritiskt granska undervisningspraktiker i förskolan
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande, kommunikativa färdigheter och god språklig framställning
Innehåll
- Förskollärarkompetens
- Yrkesprofession
- Yrkesetik
- Förskoledidaktik
- Estetiska lär- och uttrycksformer
- Tematiskt arbetssätt
- Undervisningspraktiker
Särskild behörighet
67,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 3 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för förskollärare, samt
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 3 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 5 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 0,5 hp, workshop estetik avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämning avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd