Kursplan - Matematik i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA014
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande utvecklar förståelse kring talbegreppet och rumsbegreppet samt förståelse för sätt att diskutera kunskap i matematik. Kursen syftar vidare till att studenten befäster kunskaper om barns matematiska tänkande samt kunskap om matematiska aktiviteter lämpliga för förskolan utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. lösa matematiska problem kopplade till tal och rum samt motivera och reflektera över egna och andras lösningar
2. använda ett matematiskt språk samt beskriva grundläggande matematiska begrepp och förklara deras inbördes samband med hjälp av olika uttrycksformer
3. analysera matematiken i förskolans läroplan och koppla den till ramverk kring matematikkunskap
4. på olika sätt iaktta, dokumentera och analysera matematiska aktiviteter och barns deltagande i dessa
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Centrala begrepp och resonemang kopplade till tal och rum såsom grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp
- Olika perspektiv på barns utveckling av matematiskt tänkande
- Matematik i förskolans styrdokument och ramverk för att diskutera kunskap i matematik
- Matematiska aktiviteter såsom räkna, lokalisera, mäta, konstruera och resonera
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer (också med hjälp av en dator), seminarier, studiegrupparbete, individuellt arbete och fältstudie.
Särskild behörighet
37,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan, samt
- 1,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare.
Examination
SEM2, seminarium, 0,5 hp, muntlig redovisning, avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp individuell inlämningsuppgift avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning av fältstudie, avseende lärandemål 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen, avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd