Kursplan - Vetenskapsteori för förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU275
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att introducera studenten till vetenskapsteoretiska begrepp och problemställningar och dess möjligheter och begränsningar i ett lokalt och globalt perspektiv. Vidare syftar kursen till att synliggöra relationen mellan vetenskaplig grund, utbildningsfilosofi och beprövad erfarenhet och dess betydelse för utövandet av förskolläraryrket i ett historiskt och nutida perspektiv.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva för förskolan relevanta vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
2. beskriva och analysera hur vetenskapsteoretiska antaganden kommer till uttryck i beforskandet av förskolan
3. diskutera konsekvenser av digitalisering i förhållande till kunskapsbildning
4. beskriva och diskutera förskolans uppdrag och praktik utifrån utbildningsfilosofi och samhällspolitiska perspektiv
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande, kommunikativa färdigheter och god språklig framställning.
Innehåll
- Vetenskapsteoretiska begrepp och frågeställningar
- Läroplansteoretiska perspektiv
- Utbildningsfilosofi
- Digitalisering och kunskapsbildning
- Kunskapsbegreppet
- Vetenskapligt kritiskt förhållningssätt
Särskild behörighet
15 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 4,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag.
Examination
FSR1, Fältstudierapport, 1,5 hp, individuell fältstudierapport avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, Hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på HEM1 and TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd