Kursplan - Barns utveckling och lärande i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA000
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande teoretisk kunskap om lek och lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan. Vidare syftar kursen till att utveckla grundläggande kunskaper om omsorgens betydelse i förskolan samt barns hälsa och välmående som grund för utveckling och lärande i förskolan. Syftet är vidare att utveckla grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande i förskolan i relation till jämställdhet, klass och etnicitet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva olika aspekter av, och förutsättningar för, barns utveckling och lärande i förskolan
2. förklara och problematisera teorier om lek och lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan samt hur sådana teorier och metodik kan uttryckas i den pedagogiska verksamheten
3. redogöra för, och genom aktuell forskning diskutera omsorg, barns hälsa och välmående som grund för utveckling och lärande i förskolan
4. beskriva och problematisera hur aspekter av jämställdhet, klass och etnicitet kommer till uttryck i förhållande till omsorg, utveckling och lärande i förskolan
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier om barns utveckling och lärande
- Teorier om lek
- Jämställdhet, klass och etnicitet
- Omsorg, barns hälsa och välmående
- Rörelse
Särskild behörighet
15 hp från Förskollärarprogrammet.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, avseende lärandemål 3- 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Högskolans skyldighet att anordna omprov på examinationsmoment i enlighet med äldre version av kursplan är begränsad till tre provtillfällen under en tid av minst ett år. Därmed erbjuds provtillfällen enligt den äldre versionen av examinationsmoment under de två terminer som följer efter att kursplanen har reviderats.