Kursplan - Samhällsorientering - grundlärare F-3
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA083
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska skapa sig kunskap om de samhällsorienterade ämnena och deras didaktik för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurser 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för förändringar i historien som har påverkat och påverkar människans levnadsvillkor och syn på världen
2. analysera människans föränderliga livsvillkor både lokalt och globalt utifrån ett perspektiv på hållbar utveckling
3. redogöra för kursplanerna i SO utifrån syfte, centralt innehåll och kunskapskrav och redovisa kännedom om grundläggande begrepp och teorier inom ämnesområdet
4. kritiskt granska de samhällsorienterande ämnena utifrån mångfalds- och genusperspektiv
5. utifrån gällande styrdokument självständigt planera, genomföra och värdera undervisning utifrån ämnesdidaktiska och metodiska inriktningar
6. utarbeta och värdera olika estetiska lärprocesser, IKT och fantasins betydelse för barns lärande och kunskapsutveckling inom ämnesområdet
7. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, historiska, religions- och samhällsvetenskapliga aspekter
- Naturlandskapets uppkomst och karaktäristik studeras
- Människans historia, med särskild fokus på Nordens äldre historia
- Kartan och globen som kunskapsverktyg undersöks och relateras till barns omvärldsuppfattningar
- Migration med dess orsaker och konsekvenser för individen och samhället
- Hur tolkningar och användning av historien påverkas av de rådande samhälls- och levnadsvillkoren
- Hur religion formas av och formar samhälleliga villkor samt religioners betydelse för identitet och kollektiv tillhörighet
- Kursplaner och läromedel utifrån mångfalds- och genusperspektiv
- Människans föränderliga livsvillkor, lokalt och globalt, i relation till hållbar utveckling
- Ämnesdidaktik innefattande metodik
- Estetiska lärprocesser, IKT och fantasi i relation till barns lärande och kunskapsutveckling.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudier.
Särskild behörighet
65 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 vari ingår
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion,
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3.
Examination
TEN3, salstentamen, 6,5 hp, skriftlig tentamen rörande människans livsvillkor avseende lärandemål 1, 2, 4, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 2,5 hp, skriftlig tentamen rörande SO-didaktikens grunder avseende lärandemål 3, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig examination, SO-undervisning i ett mångfalds- och genusperspektiv avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR3, fältstudierapport, 2,5 hp, skriftlig och muntlig examination, SO-undervisning i praktiken avseende lärandemål 1-3 och 5-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, seminarium, 2 hp, muntlig examination, estetiska uttrycksformer, IKT och fantasi avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN3 och HEM1.
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd