Kursplan - Matematik för grundlärare F-3, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA066
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillämpa samt tillägna sig fördjupade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att fördjupa sin förmåga att reflektera över hur undervisning i matematik och elevers lärande förhåller sig till varandra.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. använda ett matematiskt språk och definiera grundläggande matematiska begrepp samt kunna förklara begreppens inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material) och verktyg (t.ex. digitala verktyg)
2. lösa, analysera och formulera matematiska uppgifter och problem inom de matematikområden som kursen behandlar
3. analysera och kritiskt reflektera över teoretiska ramverk samt forskningsbaserad undervisning i matematik
4. analysera och jämföra olika undervisningstraditioner och läromedel i matematik
5. kartlägga matematikkunskaper hos en klass, sammanställa resultatet samt kunna planera för efterföljande undervisning med hänsyn till behov av extra anpassningar och särskilda utmaningar
6. kritiskt reflektera över olika arbetssätt och undervisningsmaterial samt olika sätt att differentiera matematikundervisning utifrån syfte och elevgrupp
7. reflektera över och planera hur matematikundervisning kan anpassas till elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
8. analysera och bedöma giltighet av elevlösningar samt beskriva hur dessa kan användas som underlag för matematikundervisning
9. tillämpa kunskaper om problemlösning i planering, genomförande och utvärdering av problemlösningslektioner
10. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningsätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Aktuell kursplan för matematik i grundskolan
- Matematiska förmågor beskrivna i forskning
- Fördjupning av de matematiska områdena taluppfattning (speciellt rationella tal), geometri, algebra, sannolikhet, statistik och proportionalitet
- Problemlösning inklusive analys av autentiska elevlösningar och reflektion över hur lärare kan använda elevers olika lösningar på ett sätt som gynnar alla elevers lärande
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
- Jämföra karaktäriseringar av matematikundervisning från olika undervisningstraditioner
- Formativ bedömning, pedagogiska planeringar och utvärdering av egen undervisning
- Problematisering av olika arbetssätt/metoder (som t ex ämnesintegrering) samt olika sätt att differentiera/individualisera undervisning
- Analys och användning av läromedel och annat undervisningsmaterial i förhållande till syfte och elevgrupp
- Anpassning av undervisning till elever som är i behov av extra anpassningar eller av särskilda utmaningar samt till elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
- Ramverk för matematiklärarkunskap
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 vari ingår
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3, del 1,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Möjligheter och hinder i elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare F-3.
Examination
TEN1, salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av problemlösningspass med en elevgrupp avseende lärandemål 6-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, kartläggning och sammanställning av matematikkunskaperna i en klass samt planering av undervisningssekvens avseende lärandemål 5-7 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3, 4 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 1 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter och problem avseende lärandemål 1, 2 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 0,5 hp, aktivt deltagande på matematik/bildpass avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 1 hp, aktivt deltagande i laborationer avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd