Kursplan - Möjligheter och hinder i elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU288
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om att möta hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika teorier och förklaringar gällande hinder i läs-, skriv- och matematikutveckling samt reflektera över konsekvenser av dessa för praktisk pedagogiskt arbete i förskoleklass och de tidiga åren
2.kritiskt granska och reflektera över val av didaktiskt och pedagogiskt arbetssätt som kan underlätta respektive hindra elevers möjligheter till läs-, skriv- och matematiklärande
3. identifiera och analysera hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
4.redogöra för och kritiskt granska didaktiska och pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling med beaktande av elevers olika förutsättningar och behov
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
-Teorier och förklaringar på elevers lärande och utveckling gällande möjligheter och hinder i läs-, skriv- och matematikutveckling med utgångspunkt i didaktiska perspektiv
-Pedagogiskt arbete för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling samt för att möta hinder utifrån ett helhetsperspektiv (individ, grupp och organisationsnivå)
- Kartläggande, analyserande och pedagogiskt arbete för att möta hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
- Assisterande teknik/digitala verktyg som underlättar läs-, skriv- och matematikutveckling
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 vari ingår
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3, del 1,
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling - grundlärare F-3.
Examination
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd