Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU365
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-03-19
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av sociala relationer,
konflikthantering och ledarskap i den pedagogiska praktiken, med särskilt fokus på förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sociala relationer, konflikthantering, maktperspektivet och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera dessa till
praktiskt pedagogiskt arbete
2. redogöra för och diskutera lärarens praktiska arbete med utgångspunkt i ledarskap, sociala relationer och konflikthantering
3. reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med sociala relationer och konflikthantering
4. diskutera lärarens förhållningssätt och ledarskap i frågor som rör sexualitet och samlevnad
5. planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och
relatera det till rådande styrdokument
6. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Pedagogiskt ledarskap och perspektiv på makt
- Pedagogiskt ledarskap och relationer
- Sociala relationer och grupprocesser
- Konflikthantering
- Diskriminering, kränkande behandling
- Normkritiska perspektiv
- Sexualitet och samlevnad
- Estetiska lärprocesser i arbetet med sociala relationer
Särskild behörighet
15 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 vari ingår
- 4 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion, samt
- 2 hp Matematik för grundlärare F-3, del 1.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, skriftlig examination avseende lärandemål 2, 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, 3 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller
Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd