Kursplan - Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU210
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge den studerande möjlighet att tillägna sig en överblick om skolväsendets historia, dess organisation och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar också till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation ur ett historiskt perspektiv
2. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
3. undersöka och diskutera den egna övningsskolan och dess verksamhet utifrån mångfalds - och genusperspektiv
4. granska och diskutera den egna övningsskolan och dess verksamhet utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
5. orientera sig i läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
6. analysera utbildningsväsendets styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
7. planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet
8. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utbildningsfilosofi
- Den svenska skolans framväxt och organisation
- Läroplansteori och didaktik
- Skolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Skolans styrdokument utifrån demokrati- mångfalds- och genusfrågor
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
15 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1, 2, 5, 7 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1, 5, 6 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4,5 hp, muntligt och skriftligt projektarbete avseende lärandemål 4-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, 4 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd